Page 1 of 1

Grafik: particle systems på tablet?

Posted: 08 Jul 2015, 17:59
by Nikolaj Hyldig
Hej med jer,
Har nogen erfaring med partikel-systemer på tablets (ipad, android, windows)?
Jeg er ved at udvikle et læringsspil til tablet, og vil gerne inkludere en visuel effekt, der ligner de gnister der kommer ved punkt svejsning (se de første 10 sekunder af denne video for eksempler: https://www.youtube.com/watch?v=IBhswxGTu20). Hvor realistisk er det muligt at lave denne effekt på en tablet?
Gnisterne skal gerne komme ud med stor fart ud fra startpunktet, og så med ret hurtig dalende hastighed. Desuden skal der være variation så gnisterne falder forskelligt fra gang til gang. Endelig skal intensiteten kunne varieres, så man kan gå fra få gnister til en hel byge.

Re: Grafik: particle systems på tablet?

Posted: 09 Jul 2015, 09:25
by Instawin
Altså, uden at være ekspert, så vil jeg da mene, at det er noget Unity kan klare i en håndevending? Og styrken i dagens mobile enheder burde snildt kunne afvikle det!

Det er i hvert fald, hvad mine samarbejdspartnere bliver ved med at bilde mig ind ;) :lol:

Re: Grafik: particle systems på tablet?

Posted: 09 Jul 2015, 10:12
by vonknut
Generel rule-of-thumb om partikler på mobil:


Lidt vigtigt

Meshes kan nogle gange være lidt billigere end planes/2D textures.
-dvs. det enkelt partiklerne består af

Rimeligt vigtigt
Brug "mobile shaders" til materialet
Undgå collision detection på partikler (eller gør den i det mindste "simpel" og detect kun mod primitiver)

Meget vigtigt
Undgå alpha (dvs. delvis gennemsigtighed)
Undgå "overdraw" (adskillige, gennemsigtige teksturer, oven på hinanden).
-specielt dette kan dræbe performance big-time (f.eks. fog, smoke, snow storm etc).


Derudover kan man imho godt fyre den.
Specielt ved sådanne småting såsom gnister

Men der er helt sikker andre end mig på dette forum, der ved meget mere om dette :)

Re: Grafik: particle systems på tablet?

Posted: 11 Jul 2015, 11:24
by Pegepinden
Super nemt i Unity. Og hvis det bare er en enkel mindre effekt ala. den i videoen, så behøver du slet ikke bekymre dig for hvordan det sættes op. Vonknut's rule-of-thumbs er dog rigtigt gode hvis du arbejder med mange partikel systemer eller bruger det ofte i dit spil.

Den bedste måde at finde ud af hvad ens 'performance budget' er til effekter ala det her. Er at sætte en mobil/tablet til sin PC via USB og så køre et 'profiler' build så man kan tjekke præcis hvad det koster performance wise. Men hvis du er helt ny til Unity, er det måske lige lovligt meget :)

Re: Grafik: particle systems på tablet?

Posted: 18 Jul 2015, 19:50
by Nikolaj Hyldig
Det er rigtig sweet, drenge - mange tak for svarene!
Mine bange anelser omkring Unity går på at vi sigter mod et rigtig tight og "juicy" interaktionsdesign - og mine oplevelser med Unity på mobile er at interaktionen let kan blive lidt upræcis og laggy. Er det noget I kan genkende, eller mener I at min frygt er ubegrundet?

Re: Grafik: particle systems på tablet?

Posted: 19 Jul 2015, 17:14
by Pegepinden
Er ikke en Unity ting. Bare folk der ikke ved hvad de laver :D