Page 1 of 1

Dansk spilindustri i rivende udvikling

Posted: 03 Nov 2015, 21:27
by rickipandi
Den danske spilindustri vækstede i 2014 med 36% og omsætter nu for over 1 milliard:
http://da.playception.com/news/1118-den ... ende-v-kst

Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling

Posted: 04 Nov 2015, 11:01
by Instawin
Spændende artikel, og spændende rapport Interactive Denmark har fået sat sammen.

Fint arbejde fra Interactive Denmark! Og så har vores trængte lille spilbranche passeret en vigtig milepæl i jagten på anerkendelse i det danske erhvervsliv - at være en branche, der omsætter for over 1 mia. DKK.

Stort "thumbs up" til alle hårdtarbejdende svende derude!!

Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling

Posted: 04 Nov 2015, 12:21
by ZeroHero
Flot Flot Flot! Det er godt at se at det gaar godt for den danske spil branche.

Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling

Posted: 10 Nov 2015, 18:16
by EKnudsen
Bare lige et lille men, når man kigger rapporten igennem (eller var til sidste Growing Games - anbefalelsesværdigt - hvor Jan Neiiendam gennemgik den).

Hvis man kigger på diagrammet på side 5 vil man se at væksten i beskæftigelsen primært skyldes vækst i hvad der kaldes "interaktive virksomheder", der netop ikke er spilvirksomheder, men virksomheder som "dækker en overordnet kategori af producenter hvis primære forretningsområde defineres af andre typer digitale, originale værker, som for eksempel apps og interaktive produkter indenfor eksempelvis underholdning, e-health og digitale læremidler."

Kigger man udelukkende på spilvirksomhederne ser beskæftigelsestallene således ud:
- 2012: 728
- 2013: 721
- 2014: 735

Der er godt nok vækst i omsætningen, men vi har så ikke været i stand til at omsætte det til øget beskæftigelse de sidste 3 år. Beskæftigelsen er stagneret omkring de 730 ansatte.

Og ifølge side 8 af rapporten er det også kun 13 ud af 190 virksomheder der har en omsætning over 7.5 mio. Mens 139 ligger under 1 mio., hvliket også giver sig udtryk i at "andelen af virksomheder uden medarbejderstab eller med under 9 årsværk udgør over 90% af det samlede antal virksomheder."

Det var ikke for at hælde malurt i bægeret, men at kalde det en 'rivende udvikling' er måske så meget sagt, men det er sgu da flot vi på trods af de tal faktisk omsætter for mere og mere :)

Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling

Posted: 11 Nov 2015, 01:21
by Vanulla_Ace
Den er nu god nok. De 1,12 mia er alene for spil. Tager man den interaktive del med når vi helt på på 1,6 mia. dkkr. i omsætning.

Her er en grafik fra selve rapporten, som jeg har klippet ud:

Image

Hele rapporten: http://interactivedenmark.dk/sites/inte ... 112015.pdf

Mindst lige så interessant er det, at Producentforeningen i søndags frigav tal for alle de brancher de repræsenterer, og her kan man se, at filmbranchens omsætning er faldet til 1,13 mia. dkkr.

http://pro-f.dk/content/danske-indholdsproducenter-14

Dermed er spilbranchen herhjemme nu lige så stor som filmbranchen. En stor nyhed og en milepæl i mine øjne, men nok ikke noget Pro-f har tænkt sig at råbe alt for højt om, da de jo repræsenterer begge områder.

Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling

Posted: 11 Nov 2015, 09:17
by EKnudsen
Hej Vanulla,

Det var beskæftigelsen jeg bemærkede var stagneret, ikke omsætningen.

Omsætningen er ganske rigtigt steget for spil, som jeg skriver: "men det er sgu da flot vi på trods af de tal faktisk omsætter for mere og mere"

Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling

Posted: 11 Nov 2015, 13:33
by Instawin
Jeg tænker så bare ... hvor bliver den stigende indtjening, som jeg håber også følger med, så af?
Ville ønske den blev placeret i spilindustrien også - men det kan den jo ikke gøre :'(

Nåh, men jeg synes også der er grund til at gælde sig.
Og ikke mindst er det en fed observation, at spilindustrien nu ligger på niveau med filmindustrien!!

Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling

Posted: 11 Nov 2015, 18:10
by Vanulla_Ace
Ja, ok det kan jeg godt se. Sorry - jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren.

Du har helt ret I, at beskæftigelsen ikke stiger, men der ud til at være stagneret et sted mellem 7- og 800.

Det betyder, at vi i DK har en omsætning på ca. 1,5 mio / ansat. Stadig et stykke fra SE der ligger på 2,1 mio. / ansat og langt fra FI der har 5 mio. / ansat. Så i teoriener der ikke belæg for, at vi nødvendigvis skal have en specielt større beskæftigelse i branchen, selvom vi formår fortsat at hæve omsætningen.

Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling

Posted: 11 Nov 2015, 18:15
by Pegepinden
Så Subway Surfers klare sig godt. Fedt :D

Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling

Posted: 11 Nov 2015, 18:24
by Vanulla_Ace
Hvis man kigger på omsætningen for SYBO og Kiloo, så ligger de begge i underkanten af 200 mio. dkkr. Så hvis man antager at hovedparten af den kommer fra Subway Surfers (hvilket nok ikke er nogen urimelig antagelse) tegner det spil sig alene for mellem 1/3 og 1/4 af den totale omsætning for den danske branche.

Ganske respektabelt - for et over tre år gammelt spil ;)