Rettigheder

C.Scheel
Level 3 - Infant
Posts: 38
Joined: 30 May 2016, 12:53
Location: Copenhagen
Contact:

Rettigheder

Unread post by C.Scheel » 27 Jun 2020, 15:09

Kære Spiludviklere.

Skriver på Dansk fordi vejledningen også er på Dansk, beklager.

Jeg har fundet denne vejledning om rettigheder i forbindelse med spil udvikling.

https://kum.dk/uploads/tx_templavoila/B ... cepter.pdf


Jeg syntes umiddelbart ikke at det lyder som Game Designs kan beskyttes særligt godt.

Hvad siger branchen?

Hvad syntes i? Kan man evt. gøre noget ved det?
Mvh
C.Scheel

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Rettigheder

Unread post by ZeroHero » 27 Jun 2020, 23:41

Du kan trademark en spil tittel eller franchise, hvilket vil beskytte dig mod at andre bruger dit spil samt kararakter fra dit spil uden din samtykke paa ligefod med en bog eller film. Men du kan ikke beskytte et koncept i form af spil genre samt generale spil mekanismer. Der er dog enkle tilfaelde hvor man kan beskytte en specific feature i form af en patent. I spilindustrien beskytter man ofte mod at folk stjaeler ideer fra projekter under udvikling ved blot at holde sit projekt vaek fra offenligheden eller lade folk underskrive en NDA.

C.Scheel
Level 3 - Infant
Posts: 38
Joined: 30 May 2016, 12:53
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Rettigheder

Unread post by C.Scheel » 28 Jun 2020, 07:05

ZerHero tak skal du have. :-)

Jeg forstår at elementerne i eller delene til et spil, helt eller delvist er beskyttet af ophavsrettigheden,
og at disse yderligere kan beskyttes med designbeskyttelse eller varemærke beskyttes.

Mens selve ideen ikke er det og reelt ikke kan beskyttes, kun konkrete elementer i spillet såsom; beskrivelsen af reglerne.

Det er så lidt mere uklart hvornår man kan beskytte eller patentere en feature i spillet- det skal løse et teknisk problem
og/eller være nyskabende på en eller anden måde, såsom en ny egenskab eller lign.
Det lyder lidt som om koden kan være svær at beskytte og at der reelt skal rimeligt meget til
før man kan patentere kode der ikke er relateret til en fysisk genstand.

Jeg har også undret mig en del over denne bekendtgørelse og en lov om spil,
hvor spil defineres udelukkende som noget der direkte kan føre til en økonomisk gevinst.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1494
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/200912L00202

Betyder det at spil i juridisk forstand kun er væddemål og lotteri mv. ?
Hvis man gerne vil udgive computerspil der ikke er væddemål eller lotteri, online kortspil mv. hvad kalder man det så?
Er der nogle der har haft samme overvejelser, eller har jeg overset noget?
Mvh
C.Scheel

User avatar
Christoffer
Level 4 - Newbie
Posts: 43
Joined: 14 Feb 2017, 18:32
Location: Aarhus
Contact:

Re: Rettigheder

Unread post by Christoffer » 30 Jun 2020, 09:49

Godmorgen C.Scheel

Jeg kan anbefale dig at læse lidt om det i for eksempel denne artikel: https://www.gamedesigning.org/gaming/copyright/

Kort fortalt så kan du beskytte (noget) af sit grafik, karakterer, musik, en specifik historie, det færdige spil, titel og logos osv. Man kan på den anden side ikke beskytte generelle ting. De nævner fx at i et racing game kan man ikke copyright racing cars, speedometers osv. Det skal være fair use. En anden ting man heller ikke kan få copyright på er selve ens mechanics, som jeg tænker er det du spørger ind til i første omgang.
Copyright does not protect the idea for a game, its name or title, or the method or methods for playing it. Nor does copyright protect any idea, system, method, device, or trademark material involved in developing, merchandising, or playing a game.

Once a game has been made public, nothing in the copyright law prevents others from developing another game based on similar principles. Copyright protects only the particular manner of an author’s expression in literary, artistic, or musical form.
Held og lykke med projektet!
Game Designer @ Set Snail

twitter: @redguychris
website: www.setsnail.com
facebook: SetSnail

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Rettigheder

Unread post by jonaz.dk » 30 Jun 2020, 11:44

Sheel. Nu er du ikke helt specifik i hvilket område i dit spildesign du vil beskytte. Det hele?
Og nej det er ikke relevant for copyright lovgivningen.

Men generelt syntes jeg det er en sørgelig og egoistisk udvikling hvis udviklere søger fx. patentbeskyttelse på specifikke mechanics.
Fx. Ghost mode har været oppe at vende. https://www.gamasutra.com/view/feature/ ... ainin_.php
Eller game designs der i teorien kunne dække en hel genre af spil. Det ville jo være heeelt kuk kuk. Det er heldigvis ikke en ting.

Tror mest du bare skal fokusere på at få udviklet dit projekt og ikke være bange for en masse teoretisk.. "åh tænk hvis der er nogen der stjæler min geniale idé!" Det er som regel slet ikke relevant med meget meget høj sandsynlighed..
Dog ikke helt ude fortilfælde. Der var twist om GTA på et tidspunkt over en jobsøgning og indleveret demo af et lignende spil. Og naturligvis bliver der lånt med arme og ben, specielt på mobile af succesfulde design typer.
https://www.ign.com/articles/2003/12/22 ... tolen-idea
Men det er nok ikke den nye GTA eller match 3 variant du laver tænker jeg?

Er det stadig 'Fields of the Black Death' du arbejder med?
viewtopic.php?t=3936

Du kan naturligvis trademarke/varemærkebeskytte dit spils IP. Men det vil jeg også gætte på er bruge tid, penge og energi på noget der meget muligt ikke bliver relevant. Med mindre du laver en kæmpe international succes. Så er det selvfølgelig noget man gør.

C.Scheel
Level 3 - Infant
Posts: 38
Joined: 30 May 2016, 12:53
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Rettigheder

Unread post by C.Scheel » 12 Jul 2020, 23:58

Tak Christoffer

Jeg spørger ind generelt fordi jeg syntes det var lidt vanskeligt at få helæt styr på hvad og hvordan man kunne beskytte sin ting, og hvad der evt. er beskyttet i forbindelse med udgivelse.

Dit link gjorde mig klogere, så tak for det.
det der især hjalp var
"Once published, here’s what’s protected (mostly) by copyright:

Your specific art choices
Your specific characters, to a degree (remember that King Kong and Donkey Kong were ruled separate, but if you put Master Chief into your game, it wouldn’t fly)
Parts of your code (though there’s some argument over what should and should not qualify for protection)
Your original music
Your specific story (not general things, like a hero saving a princess from a dragon, but specific things, like an almost-orphaned Harry Potter going to a wizard school called Hogwarts)
Your finished game
"
Tak tak for held og lykke med projektet, :-)

C.Scheel
Level 3 - Infant
Posts: 38
Joined: 30 May 2016, 12:53
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Rettigheder

Unread post by C.Scheel » 13 Jul 2020, 00:25

Hej Jonaz.

Jeg forstår til fulde dit udgangspunkt og jeg ville da også ønske at man kunne undlade at bekymre sig.

I første omgang ville jeg egentligt bare forstå reglerne, for at se hvilke muligheder der ligger i det.

Omvendt ville jeg ærgre mig hvis jeg kort efter en udgivelse,
finder en mere eller mindre direkte kopi af et koncept/spil eller et spil element, som man har brugt lang tid på.

Jeg arbejder pt. ikke på Fields of the Black Death - det kunne ellers være sjovt,
men ideen ligger udenfor mit virksomheds koncept.
Det var i første omgang et forsøg på at udvikle et game design, en historie og noget concept art.

Jeg arbejder på at udvikle spil til voksne hjerneskadede, og lige nu handler det om opmærksomhed.
Der er selvfølgelig tidligere udgivelser på området, men meget af det jeg laver er udvikling fra grunden,
fordi jeg arbejder på at omsætte erfaringer og evidens fra rehabilitering af mennesker med hjerneskade o.lign. til spil.

Det er ofte ikke det helt store spændende spil mechanics pt., på grund af at formålet dikterer resten,
men jeg afprøver jævnligt nye muligheder.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med at jeg kan tradmarke spillets IP-

tak for indput. :-)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Rettigheder

Unread post by jonaz.dk » 13 Jul 2020, 13:07

Ahh ok. Jeg ved faktisk ikke heeelt hvor mulighederne for beskyttelse af dit projekt passer ind.
Det lyder som et hæderligt formål i hvert fald.

Men jeg mener man har automatisk copyright på værker. Så som et spil. Men beskytter nok ikke de specifikke ting du søger beskyttet?!
https://www.thebalancesmb.com/what-is-a ... on-3514945

Et patent er umiddelbart det der kunne være mest relevant?
Hvis du rent faktisk har lavet en decideret opfindelse.
Kig evt. med her angående patenter.


Læs op på det og tag en snak med Patent og Varmærkestyrelsen. Eller en advokat med speciale i området.
https://www.dkpto.dk/

Angående trademarking tænkte jeg titlen, logotype på dit spil. Men det er nok ikke umiddelbart relevant?


God vind med projektet! :)

Post Reply