Page 1 of 1

Tjekliste inden programmering?

Posted: 18 Jul 2021, 10:27
by margon
Finders der en tjekliste derude over ting man skulle ku? så som, variables, datatypes, if statements, osv.
Jeg er ret dårlig til at lære programmering, så det at havde en form for tjekliste til at sætte tydelige mål ville være utrolige hjælpsomt.

Det unity c# jeg sidder og prøver på.

Re: Tjekliste inden programmering?

Posted: 18 Jul 2021, 12:08
by thpgames
Hej margon, hvis du ikke har programmeret før, så vil jeg anbefale at du *ikke* starter med c#, men f.eks. javascript, som unity også understøtter.
w3schools har en række intro tutorials https://www.w3schools.com/js/DEFAULT.asp med eksempler der kan prøves direkte på hjemmesiden.
God fornøjelse !
Cheers,
/Thomas

Posted: 18 Jul 2021, 13:06
by margon
ser ik ud til at unity understøtter javascript mere?? ihvertfald ikke lige hvad jeg kan se.

Re: Tjekliste inden programmering?

Posted: 18 Jul 2021, 14:24
by thpgames
Ah, sorry, du har ret, jeg har ikke rigtig fuldt med !
Afhængig af dine ambitioner (og tid) så vil jeg nok stadig overveje at lære programmering via et andet sprog først !
Som du selv nævner så er der nogle generelle kontrol-mekanismer (for (), if-then-else mm.) som er har samme effekt der hvor de er implementeret. Der er en del konvergens imellem sprogene, så python vil også være et sted at starte, (evt. via anaconda), det er også meget efterspurgt andre steder end i web-udvikling.
Hvis du kun skal bruge det til simple tests (scripting), kan du sikkert godt komme afsted med at kigge på c# eksempler på forum. Jeg har selv udviklet unity c# siden 2010, men stoppede med Unity for et par år siden, synes ikke de har fokus det rette sted.
God fornøjelse !

Re: Tjekliste inden programmering?

Posted: 18 Jul 2021, 15:33
by ZeroHero
Jeg syntes du sagtens kan starte med c#. Det er et fint sprog at starte med da den ikke kræver direkte brug af pointers, hvilket ofte er svært for mange begyndere at forstå.

Jeg tror ikke at der findes en liste som så, da det helt klart afhænger af hvad du vil. Vil du blot lave små hygge projekter eller vil du gerne blive dygtig nok til at kunne arbejde med det på professional plan?

Jeg er fra den gamle skole så jeg havde ikke software som Unity da jeg startede med programmering. Hvis jeg havde ville jeg helt sikkert havde brugt det, fremfor at lære at programmere på traditionelt vis. Da grafik og animation har min interesse.

Efter mange års erfaring med programmering, vil jeg dog være den kedlige person der siger at hvis du gerne vil lære at programmere på den 'rigtige' måde bør du ikke bruge en spilmotor fordi du ender med at fokusere for meget på hvad spilmotoren kan og glemme at være selvstændig og komme frem med egne måder at lave tingene, for ikke at nævne at programmøre ofte ikke skriver særlig effektiv kode fordi de forventer spilmotoren at klare optimering.

Jeg ved at jeg nok taler til døve ører men man ser alt for tit programmører skrive vanvittig dårlig kode fordi de kun har skrevet kode for en spilmotor. Hvis blot de havde taget sig tid til at lære sprogets styrker og svagheder fra bunden og kun fokuseret på det, inden de begyndte at bruge en spilmotor.

For at vende tilbage til dit spørgsmål, hvis du gerne vil se en liste hvad man skulle kunne for at arbejde med Unity for et firma så kig på forskellige job opslag. Du vil ofte finde detaljeret beskrivelser for hvad de forventer af en programmør.

Re: ZeroHero

Posted: 18 Jul 2021, 16:33
by margon
jeg kan godt se at på længer sigt at kunne programmere uden en spilmotor ville være bedst, men tro ikke det er noget jeg får brug for til det jeg vil, for drømmen er at blive selvstændig, og det ser ud til at Unity kan give mig hvad jeg har brug for, det bare lige det der med at lære det.

Re: Tjekliste inden programmering?

Posted: 18 Jul 2021, 17:01
by ZeroHero
Jeg vil klart anbefale dig at bruge en spilmotor hvis din interesse kun er at lave spil. Men hvis du har interesse i at blive god til C# som et sprog vil jeg anbefale dig at prøve applikations udvikling da det vil tvinge dig væk fra Unity's måde at håndterer C#, eller hvis du er mere til tekniske ting som eksempelvis lave dine egen grafiske motor eller renderer. Men det er vigtigt at du holder dig til det som du syntes er sjovest i starten, men pas på ikke at blive for sløset og doven med kvaliteten af din kode. Jeg ved af egen erfaring hvor let man kan komme til at falde af på den. Store studier er generelt meget skrappe når det gælder kode kvalitet. simple ting som at holde sit kode struktureret og fleksibel og overskuligt uden at det bliver alt for kompliceret og svært at bruge er en super god kvalitet at have.

Re: ZeroHero

Posted: 18 Jul 2021, 17:40
by margon
tak for rådet, det vil jeg holde øje med.