Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by vonknut » 04 May 2009, 15:22

http://politiken.dk/tjek/digitalt/spil/ ... 703032.ece

Så bliver det interaktive hus måske endeligt en realitet!
-nu er Thomas H. jo lidt travlt beskæftiget med andre ting for tiden, så hvem er det der nu er frontløber på det projekt?
-er det stadigt Gunna W?

Bare lige for at vide hvem man skal holde til ilden, så pengene ikke ender med at gå til konsulenttimer og billige lokaler til firmaer der ikke har noget med spil-udvikling at gøre...
-ikke for at pege fingre af de 12,7 mio til nordjylland, men mere for at sige, at jeg er i tvivl om hvor meget de nordjyske spilfirmaer har "fået for dem"?

We wan't the interactive hus, please!


Edit:
Så lige deres indsatsområder på http://www.pro-f.dk/sw23918.asp

•Uddannelse og kompetenceudvikling, hvor formålet er at sikre det bedste rekrutteringsgrundlag nationalt og internationalt
•Forretningsudvikling, hvor formålet er at sikre, at nystartede og etablerede virksomheder har adgang til rådgivning og kompetenceudvikling i forhold til udvikling og drift
•Kapital, hvor formålet er at bygge bro mellem virksomheder og investormiljøerne
•Internationalisering, hvor formålet er at gøre branchen mere international gennem etablering af internationalt netværk, udvikling af eksportkompetencer og konkrete eksportfremstød
•Brancheopbygning og netværk, hvor formålet er at samle branchen, skabe stærke netværk og sikre, at der opbygges viden om marked, forretningsmodeller, rammebetingelser etc.
•Formidling, hvor formålet er at skabe øget bevidsthed om computerspil blandt kunder, politikere og andre interessenter

-der er sku ikke meget om lokaler, mest om foredrag, rådgivning og netværk (læs: konsulent timer). Men tilgengæld er der nævnt uddannelse og kapital, hvilket er helt fint.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by Anders Højsted » 04 May 2009, 18:22

Jeg vil se det virke før jeg tror på det. Det er umiddelbart det mest positive, som jeg kan sige om initiativet.

Jeg vil gerne se et budget for hele arrangementet. Hvor meget er det er direkte hjælp til virksomhederne og hvor meget er konsulenttimer? Hvor meget af værdien i projektet kommer de danske spil-iværksættere til gode og hvor meget kommer konsortiet til gode?

Hvordan har de tænkt sig at opnå de resultater indenfor de områder, som de snakker om?

Iøvrigt laver vi en masse af de her ting i IGDA-regi og vi har det netværk, som de vil skabe, - men sjovt nok har ingen af de involverede på noget som helst tidspunkt kontaktet IGDA.dk om det.

A.

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by freedomwriter » 04 May 2009, 18:55

Jeg er fuldstændigt på linie med Anders her - jeg lurepassede lige på at en anden lukkede ballet op, inden jeg gik i "vrissen veteran" mode....

ComputerspilOMRÅDET får 9,2 millioner - fordelt over 3 år, OG over seks forskellige "indsatsområder"!!!

Too little, too late, too ridiculous....

De penge bliver jo fyret af på at lave foredrags- og netværksarrangementer, nedsætte udvalg, rejse rundt....der bliver jo ikke direkte investeret i spiludvikling, kun i hvad man "opfatter" som "forudsætningerne" for at lave spil: Kompetence-udvikling, forretningsudvikling, branche-arrangementer etc...

Jeg er simpelthen ved at få et bommesislag når de udbasunerer de her fedtede hop på stedet som et turn-around event. De er en præsentationsrunde for alle de rigtige meninger og intentioner, men der kommer ikke en skid konkret ud af det. Klaus er jo formand for både Spilproducentforeningen og Filmproducentforeningen. Og hvis det skulle batte noget, skulle politikerne flytte bare nogle af de mange hundrede millioner på Finansloven der pt gives til den hjemlige filmbranche over til spilbranchen, så skulle der eddermame nok komme skub i sagerne. Men filmfolk herhjemme er jo rystende angst for at miste velerhvervede rettigheder, og så må spilbranchen herhjemme fortsat sejle for (stort set) egen kraft....

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by Zacker » 04 May 2009, 22:22

Ikke for at danne et helt klagekor her, men alle har vist udtrykt lige præcis mine tanker om dette meget præcist! Det virker som en yderst luftig idé uden noget virkeligt brugbart, som ikke allerede er til stede.

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by Gryphon » 05 May 2009, 09:30

Det er en joke. Hvis der virkelig skulle ske noget, så skulle 'branche organisationen', hyrer en lobbyist der konstant kunne gå og sweet-talk'e politikerne (Måske en lille jagt tur eller to?), forklar dem potentialet og nødvendigheden i snarlig handling.

Spørger du mig så er løsningen: massive skatte-fordele til spilvirksomheder og en model hvor staten tager noget af risikoen ved investeringer. Lige nu er investorerne skræmt fra vid og sans... og går i en lang bue uden om branchen. Der skal bygges noget tillid op igen.

Der skal bruges penge før der kan tjenes penge.

Jeg vil sultestrejke hele formiddagen for at gøre opmærksom på min utilfredshed!

:|
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by vonknut » 05 May 2009, 11:12

Hov der er da masser af gode initiativer fra staten, f.eks. vækstfonden, der giver vækst kauktionslån.

-at det så er en kauktion til en bank, der kun låner ud til privatpersoner, som kommer til at betale alt tilbage, medmindre de bliver erklæret personligt konkurs, hvorefter kauktionen først træder til, er så en detalje...:)

Og vækstfonden støtter jo også spil-virksomheder direkte!
-eller det har jeg i hvert fald hørt at de gjorde!
-eller jeg har i hvert fald hørt at de har talt om det...
-eller jeg har i hvert fald hørt nogle tale om, at de havde hørt nogle tale om, at vækstfonden havde talt om at gå ind og støtte...............................


Men spøg til side, der findes ingen dårlige penge, kun dårlige formidlere af penge. Så m.a.o. så er vi i spilbranchen for dårlige til at få de rigtige personer ind, de rigtige steder, hvor de rigtige penge bliver fordelt.
-det kunne være at der var nogle lidt højere oppe i systemet, der kunne skimte pengene, før at de var fordelt?
Erik Robertsson gør sit i Skandinavisk Ministerråd-regi, hvem har vi i DK, ud over Gunnar W, nu hvor Thomas H er "smuttet videre i systemet"?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by freedomwriter » 05 May 2009, 13:04

vonknut - jeg har fra pålidelig kilde at Vækstfonden ikke længere investerer i spil - Limbo var deres sidste "satsning" på det område.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by henrik_weide » 05 May 2009, 13:46

vonknut wrote: Men spøg til side, der findes ingen dårlige penge, kun dårlige formidlere af penge. Så m.a.o. så er vi i spilbranchen for dårlige til at få de rigtige personer ind, de rigtige steder, hvor de rigtige penge bliver fordelt.
<snip>
....eller også er der bare for lidt fokus hvordan man tjener penge og for meget fokus at det er for dårligt at der ikke støttes her, der og hint. Støttekroner er jo, over en længere årrække, kun symptombehandling hvis den bliver ved med at være nødvendig.

Det synes jeg, at der kan være en tendens til at glemme.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by freedomwriter » 05 May 2009, 15:26

Jeg er bestemt ikke tilhænger af støtte som et grundvilkår for nogen virksomhed - det siger næsten sig selv, at en industri der er afhængig af tilførte midler ikke på lang sigt er levedygtig.
Når det så er sagt, kan det under særlige forhold, i en kort periode, være afgørende for en industris overlevelse at der ydes støtte - vindmølleindustrien fik særvilkår i starten herhjemme, med særlig høj afregning af den leverede elektricitet, lempelige skatteforhold og andre ordninger. Og ud af det kom Vestas - det er der vist ingen tvivl om der er en direkte årsagssammenhæng imellem.
Spilbranchen herhjemme ligger på sit yderste, og man tilbyder patienten en panodil.
Det kan godt være der er nogen der påstår nicher herhjemme lever fortrinligt, som fx visse mobilspils-producenter. Når man så trækker de seneste regnskaber i cvr-registeret, giver det et mere nuanceret billede af den påståede succes...
Last edited by freedomwriter on 05 May 2009, 20:05, edited 1 time in total.

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by Tabu » 05 May 2009, 19:03

omfg roflol the gai'nezz :o

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by henrik_weide » 05 May 2009, 23:06

freedomwriter wrote:Jeg er bestemt ikke tilhænger af støtte som et grundvilkår for nogen virksomhed - det siger næsten sig selv, at en industri der er afhængig af tilførte midler ikke på lang sigt er levedygtig.
Når det så er sagt, kan det under særlige forhold, i en kort periode, være afgørende for en industris overlevelse at der ydes støtte - vindmølleindustrien fik særvilkår i starten herhjemme, med særlig høj afregning af den leverede elektricitet, lempelige skatteforhold og andre ordninger. Og ud af det kom Vestas - det er der vist ingen tvivl om der er en direkte årsagssammenhæng imellem. Spilbranchen herhjemme ligger på sit yderste, og man tilbyder patienten en panodil.
Jeg forstår hvad du siger, og vi er sådan set også enige. Men der er noget galt, når de støttekroner der gives ikke munder ud i noget, også selvom det er "relative" beskedne beløb (projektstørrelse har ikke noget med kommercialitet at gøre). Det skulle nødig blive ligesom med filmbranchen, hvor man næsten ikke kan lave en film uden støtte. Selvfølgelig kan man argumentere for, at støtte kan være kulturbærende og fred være med det, det har jeg det fint med, men så nytter det ikke at brokke sig over for lidt støtte for at sikre en _bæredygtig_ branche. Hvis det er støtte efter Vestas-tanken, ok fint, men det skal dælme være kvalificeret, og så hører det til en i anden kategori, hvor kommercialitet er den primære drivende faktor. Den eneste støtteordning, som efter min mening har taget det kommercielle med i en betragtning har været NDS.
Media+ (EU midlerne) er jo f.eks. det rene bureaukrati bullshit uden nogen form for føling med virkeligheden.
freedomwriter wrote: Det kan godt være der er nogen der påstår nicher herhjemme lever fortrinligt, som fx visse mobilspils-producenter.
Når man så trækker de seneste regnskaber i cvr-registeret, giver det et mere nuanceret billede af den påståede succes...
Det er korrekt, at man ikke scorer 100+ mill. på de første 3 år, med mindre man er heldig (timing) eller har noget der _virkelig_ er en killerapp (eller er en god bullshitter), ellers er det hårdt arbejde med iterativ vidensopbygning, stramme schedules, fokus på produktivitet og evig fokus på kvalitet...og sidst men ikke mindst være fokuseret på at Rom ikke blev bygget på een dag. Det kræver tålmodighed.

Nu ved jeg ikke hvilke selskaber, du har kigget på, men det da rigtigt for mange, at man ikke kommer ud med millionoverskud i de første år, og alt er ikke lyserødt, men har man lært ikke at _tabe_ penge er det det første skridt i den rigtige retning. Det tager tid, at blive effektiv i produktions-øjemed og det tager endnu længere tid at blive god til at lave indtjeningmæssige skalerbare produkter, med mindre igen, at man er heldig. Men jeg kan garantere dig for, at der er nogle der nok skal klare sig igennem, og mere til.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by JeppeKM » 08 May 2009, 04:18

@Gryphon
Det tæller ikke som sultestrejke at sove længe om morgenen... :lol:
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by JeppeKM » 08 May 2009, 04:22

Iøvrigt laver vi en masse af de her ting i IGDA-regi og vi har det netværk, som de vil skabe, - men sjovt nok har ingen af de involverede på noget som helst tidspunkt kontaktet IGDA.dk om det.
Har IGDA så har gjort deres arbejde godt nok?

:P
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Så kom Børsens historie fra sidste uge endeligt i politikken

Unread post by vonknut » 09 May 2009, 20:21

Har lige gjort lidt detektivarbejde, og det her er hvad jeg har fundet:

Det er de store børn, der har sat deres fingeraftryk på de 9 mio., og selv hvis IDGA havde gjort et stykke kick-ass lobby arbejde, ville de / vi / Gorm + Anders ikke have haft en chance.

Selv initiativ tagerne til det interaktive hus har ikke kunnet få placeret sig som dem der fordeler pengene (læs: snablen direkte ned i puljen).
-og det er jo nogle folk, der lige har lidt flere muskler end IGDA.dk.


Men hvad jeg ved er, at det interaktive hus er i gang med at forsøge få midler fra puljen. Og den dialog går vist hæderligt.
Hvilket gør at det pludseligt ser ud som om, at:
a) det måske bliver til noget
b) nogle af pengene vil altså komme til at gå til noget konkret, og ikkebare til "konsulent timer" (netværks arrangementer, rådgivning etc.)


Det var alt fra von Knuts sladderspalte for denne omgang, nogle det kan supplere?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply