ID Tech 6 - Raytraced Voxels

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3944
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

ID Tech 6 - Raytraced Voxels

Unread post by jonaz.dk » 27 May 2009, 17:42

Første kig på teknologien i ID Softwares Tech 6 Engine. De benytter sig af sparse voxel octrees og raytracing. Om det er brugbart til animerede karakterer er et meget åbent spørgsmål. Sikkert ikke.


spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: ID Tech 6 - Raytraced Voxels

Unread post by spa » 27 May 2009, 21:00

Jeg er ikke helt med på hvad det der kan som Zbrush/mudbox viewporten ikke kan ?
::Søren P Andersen
::Showcase

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: ID Tech 6 - Raytraced Voxels

Unread post by Tabu » 27 May 2009, 21:59

Nu er det lidt svært for mig helt precist at finde ud af hvad "sparse voxel octrees" teknisk set gør, men så vidt jeg kan forstå handler der om at man på en eller anden måde laver bergninger på overfladen istedet for(eller sammen med) at bruge et normalmap? (er ikke helt sikker) dette vil jo så betyde at man i realiteten kan lave uendeligt fine detaljer, men ikke bare "faked" som normalmaps gør det. Voxels er så vidt jeg er orienteret ikke baseret på polygoner.. men på voxels, hehe som vist nok bare er en slags punkter som man giver nogle egenskaber.

Hvis dette kan bruges animeret, vil det betyde at man kan lave noget overdrevent lækkert vand, skyer, røg osv. og man kan i tilfælde af den der figur, give den utroligt lækre og fine detaljer, som ikke har en opløsning som f.eks et normalmap har det!

Igen, det er sådan jeg tror det virker, vil vildt gerne hvis der var en med et bedre teknisk hoved der kunne udvide min horisont omkring voxler :)

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: ID Tech 6 - Raytraced Voxels

Unread post by Menace » 28 May 2009, 00:04

Godt det ikke er mig der skal sidde og rode med alle de små detaljer som ingen ser alligevel! =P
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3944
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: ID Tech 6 - Raytraced Voxels

Unread post by jonaz.dk » 28 May 2009, 06:33

hvad Menace!? mener du virkelig at du ikke nærstuderer en mutant orks fingeraftryk når du løber forbi med 231Km/t og gibber den med en rocket launcher?

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: ID Tech 6 - Raytraced Voxels

Unread post by Tabu » 28 May 2009, 09:06

Jeg ser det... det er sådan noget os "brilleaber" kan se :geek:

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: ID Tech 6 - Raytraced Voxels

Unread post by Menace » 28 May 2009, 10:38

jonaz.dk wrote:hvad Menace!? mener du virkelig at du ikke nærstuderer en mutant orks fingeraftryk når du løber forbi med 231Km/t og gibber den med en rocket launcher?
Nemlig! og - for the record - så er jeg også en brilleabe! 8-)
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: ID Tech 6 - Raytraced Voxels

Unread post by Scurvy Lobster » 28 May 2009, 11:33

Jeg troede ID arbejdede på Tech 5 pt. som de skal bruge til Rage og Doom 4. Er der nogen steder der står det her er ID Tech 6? Bare sådan halv-officielt.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3944
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: ID Tech 6 - Raytraced Voxels

Unread post by jonaz.dk » 28 May 2009, 11:58

ID Tech 5 går jeg ud fra er i en meget working condition. De har arbejdet på Rage i noget tid efterhånden.

Her nævnes ID Tech 6 voxels osv. tilbage i august 2008. Videoen er også af ældre dato.
http://www.eurogamer.net/articles/john- ... cle?page=2

Post Reply