Hvilket 3D software bruger I?

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Hvilket 3D software bruger I?

Unread post by ZeroHero » 12 Nov 2009, 14:10

Emnet har nok vaeret oppe at vende foer men jeg spekulerede paa hvilket 3D modellering/animation software der bliver anvendt i spilindustrien. Jeg ved at 3D Studio Max, Maya og SoftImage er meget udbredt men hvorfor er de egenlig saa populaere naar der findes saa mange andre langt billigere 3D software paa markedet. Jeg har set lidt paa Cinema 4D og Carrara 3D der begge ser ud til at kunne det samme som de foernaevnte software men til en vaesentlig billgere pris. Er det brugervenlighed, features, popularitet eller prisen der afgoerende naar I vaelger software?

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Hvilket 3D software bruger I?

Unread post by Tabu » 12 Nov 2009, 14:49

Jeg har i min tid som studerende været forbi en del forskellige applikationer, og dette er formlen jeg kører efter for tiden:

"Luxologys Modo" til modelering, der findes simpelthen ikke noget værktøj som er bedre til modelering. Der er ikke noget animationsværktøj af betydning i Modo, men det er egentlig ok, da en del a Luxologys ide, var at skabe et værktøj der kan integreres med andre software pakker!

"Autodesk Maya" til Animation, jeg er ikke animator, men rigger og skinner ofte. Med Maya går man ikke galt i byen når det handler om animation og de værktøjer der hører til. Overgangen fra Modo til Maya syntes jeg er smertefri, og jeg benytter mig oftest af FBX som exportformat.

"Newtek Lightwave" Har en lidt anderledes opbygning end de fleste andre programmer, men kan egentlig godt lide den måde at gøre det på. Der er en modeleringsdel og en layout del som tager sig af animation, og renderinger osv. Det er et godt program, men er ret svagt når det kommer til animation. (Med mindre de har gjort noget ved det her de sidste par år?)

"Autodesk 3DSMax" Jeg har brugt det en del, både til modelering og rigging af karakterer. I forhold til de andre pakker vil jeg mene at det på alle områder er de andre programmer underlegent.. det er stort og klosset. Programmet er fyldt af ligegyldige funktioner, som ligger i en stor pærevelling, og det tager lang tid at finde ud af hvordan man får specifikke ting til at fungere som man ønsker det. For dem der har brugt det i mange år, er det ok, de kender jo alle de små finurlige genveje... men uanset hvad, så er det tungt og langsomt, og ikke særligt godt at modelere i (det er dog bedre til modelering end maya, men svagere når det kommer til animation.. på trods af deres biped system)

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Hvilket 3D software bruger I?

Unread post by sunstar » 21 Sep 2010, 16:20

Jeg har brugt Softimage (Jeg er software ingeniør, og bruger det derfor "kun" til hobby projekter) ..
Det har den fordel at det er let at lære, og nemt at finde de features i GUI'en som man ønsker, så selv om at der er langt imellem gangene jeg åbner og laver modelering og animering, så kan jeg altid finde de funktioner jeg skal bruge ....

Sådan til komerciel brug holder firmaer sig vist til de store produkter for at sikre langtids sigtede udvikling (Tænkt hvis nu produktet stopper med at blive suporteret .. )

Men når vi snakker "small scale" hoby projekter så tror jeg bare man skal holde sig til noget billigt og let ... (Hvis man altså ikke som mig er udlært i et af de dyre)

bormeth
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 10 Apr 2011, 16:47

Re: Hvilket 3D software bruger I?

Unread post by bormeth » 13 Apr 2011, 19:49

Jeg bruger Maya/Zbrush :) Som primær 3D programmer..

Realflow, Massive Jet, RenderMan osv. til at lege med diverse 3D ting.

bormeth
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 10 Apr 2011, 16:47

Re: Hvilket 3D software bruger I?

Unread post by bormeth » 13 Apr 2011, 19:50

Glemte lige link :)

http://usa.autodesk.com/maya/trial/ <-- Kan du prøve Maya gratis..

User avatar
BubbleWrapBoy
Level 8 - Summoner
Posts: 81
Joined: 26 Nov 2010, 12:44

Re: Hvilket 3D software bruger I?

Unread post by BubbleWrapBoy » 14 Apr 2011, 18:39

Jeg er animator og har stort set altid brugt 3D max. Har aldrig rigtig fundet glæden ved Maya.
Til gengæld har jeg prøvet Cinema 4D, hvilket var overraskende godt at animere i. Problemet var mere med riggingen (Som ikke var mig). Det var utrolig svært at finde hjælp, når tingene gik galt med den, for dem der bruger det, bruger det mest til modelering. Desuden har det osse et problem med Gimbal lock:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gimbal_lock

TomBombadil
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 11 Mar 2008, 20:49
Location: Århus
Contact:

Re: Hvilket 3D software bruger I?

Unread post by TomBombadil » 16 Apr 2011, 22:31

Helt klart Cinema 4D. (til spil produktion)
Billig
Kan det som alle andre kan.
Vi har både max og C4D på job, og jeg har endu ikke haft en feature som C4D ikke kunne løse og mange gange på en bedre og mere lige til måde.
Jeg ville ønske jeg var C4D mand og ikke en Maxer ;)

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Hvilket 3D software bruger I?

Unread post by spa » 16 Apr 2011, 23:10

Max er industri-standarden og det eneste komplette 3d app jeg har haft brug for at kunne - hate it or love it :)

Hvis du vælger en anden løsning end max kommer du højest sandsynligt til at skulle lære flere apps og du ender nok med max i sidste ende alligevel ;)
::Søren P Andersen
::Showcase

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Hvilket 3D software bruger I?

Unread post by sunstar » 02 May 2011, 10:45

Max er industri-standarden
Host host... :o
Hvornår er Max blevet en standart ? jeg kender massere af firmaer (både store og små) der bruger Maya og Softimage..
Så inden du kalder Max for en standart syntes jeg lige du skal finde nogle links til salgs statestikker der underbygger din påstand ...

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Hvilket 3D software bruger I?

Unread post by Tabu » 02 May 2011, 21:20

Jeg studsede sgu' også lige over den kommentar!
Og selvom det var standard, så er det det mest klodsede, ubrugervenlige 3d program der ikke har ændret sig stort siden starten af 90'erne.. der så kom det ud... mit indædte had til mastodonten, og "the man" blev luftet offentligt.. mage til "coder secret" program skal man lede længe efter.. hvis man vender dig til Max, så får man svært ved at bruge andre programmer.. ikke fordi man bliver dummere af det.. nej, men den mængde tid man bruger på at lære max og alle dens "special rules" (Ja, hvis du laver en box, og derefter "reset x-form" så kan det måske være at det virker) gør at ens nidkære ære lider et knæk hvis man finder ud af at der findes modelerings programmer der rent faktisk er lavet til at modelere i, og som bare virker.. og er nemme! Derfor hænger mange max brugere ved, de tør ikke prøve andet af frygt for hvad de finder ud af! Er jeg for grov?!? Måske ;) Jeg gemmer min "mac" svada til senere! :D

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Hvilket 3D software bruger I?

Unread post by Jesper Kondrup » 02 May 2011, 23:21

Så er 3d software debatten på banen igen :?

Herligt når dygtige folk, med lang '3d-erfaring' roser 3ds max - det varmer mit unge maxer hjerte.

Man kan sige mange ting om max, stort, kompliceret, langsomt, uigennemskueligt osv. osv., men fatter man at bruge det,
med de rigtige genveje sat op, så kan man arbejde sindssygt hurtigt i det. Dem der siger anderledes har aldrig lært at bruge det ;)

User avatar
Javira
Level 10 - Dark arts student
Posts: 109
Joined: 28 Jan 2009, 01:17
Location: Århus
Contact:

Re: Hvilket 3D software bruger I?

Unread post by Javira » 05 Dec 2011, 19:30

Jeg ser flere Maya filer end Max filer idag, men det er næsten 50/50. Heldigvis har vi quasimodo formatet FBX til at hjælpe os, baahh!

Jeg har lige set på Blender, som slet ikke kan måle sig med de store. Men det er dejlig trimmet, gratis og derfor nemt og komme igang med. Så var jeg noob, ville jeg starte der.

Der er meget få der er lige gode i både maya, max og softimage og har betalt for alle tre pakker. Så at bede dem om at sammenligne, er ret nytteløst.
Jeg er max fan, gæt selv hvorfor? duh!

/Tue

Post Reply