Oculus rift - EVE online prototype

User avatar
BjarneBiceps
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 13 Apr 2013, 15:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Oculus rift - EVE online prototype

Unread post by BjarneBiceps » 29 Apr 2013, 13:13

Så kan jeg vise det her frem.
vi har knoklet i syv uger for at få bare et lille spil klar og denne trailer så alle kunne afprøve det.

rjhyRkAlK5I
men vi er selv rimelig tilfredse med at have kunne lave det her på kun syv uger, det var nærmest som at have sin egen lille DADIU produktion for en periode. :D

håber at i kan li' det.-
det vides endnu ikke om vi kan arbejde videre på det eller hvor seriøst det kan gøres.
Bjørn Jacobsen ||Audio Designer || EVE Online|| CCP Games || CCP WhiteNoiseTrash || Team Klang
Personal website http://cujosound.com <-- samples, reading material, me. etc. whatever. stuff. free.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Oculus rift - EVE online prototype

Unread post by Code » 29 Apr 2013, 14:08

Coooool :D
:superlike:

Hvem er "vi" og hvorfor har i lavet det? :P
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
BjarneBiceps
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 13 Apr 2013, 15:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Oculus rift - EVE online prototype

Unread post by BjarneBiceps » 29 Apr 2013, 14:46

Vi er bare nogle kolleger fra CCP Games som fik fat i nogle Rift Kits og gik igang.
Det udviklede sig så til lidt mere end bare at hygge spil.

vi lavede det fordi at det var sjovt at udvikle til Rift og fordi at der tidligere kun var set spil gjort kompatible med den istedet for at være udviklet til det.
plus at vi jo i forvejen havde et ret stort space univers som EVE at lade vores spil foregå i. :)
Bjørn Jacobsen ||Audio Designer || EVE Online|| CCP Games || CCP WhiteNoiseTrash || Team Klang
Personal website http://cujosound.com <-- samples, reading material, me. etc. whatever. stuff. free.

User avatar
neo
Level 1 - Speck of dust
Posts: 19
Joined: 09 Apr 2013, 21:05
Location: Viborg
Contact:

Re: Oculus rift - EVE online prototype

Unread post by neo » 29 Apr 2013, 20:35

Det ser godtnok sprødt ud! :D
Bliver det udgivet engang, eller er det bare til test og leg?

User avatar
Chrono
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 144
Joined: 08 Mar 2008, 21:06
Location: Aalborg
Contact:

Re: Oculus rift - EVE online prototype

Unread post by Chrono » 29 Apr 2013, 22:11

Det ser super fedt ud - sådan noget kunne godt lokke mig til at genoplive min EVE-konto. Glæder mig til at høre om det bliver et rigtigt spil engang.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Oculus rift - EVE online prototype

Unread post by Scurvy Lobster » 30 Apr 2013, 08:10

Ser rigtigt lækkert ud - jeg er dog lidt i tvivl om jeg selv vil kunne holde til al den extravaganza i grafikken. Sidst jeg spillede space sims var i '90erne, hvor spil som Wing Commander og Tie Fighter havde en mere enkel tilgang til grafikken (naturligvis en hardware-ting... I know). Men det er som om nyere space sims prøve at give spilleren en information overload.

Eksempelvis har jeg aldrig været fan i af de "fartstriber" mange space sims smider efter skibene. De fylder skærmen med information jeg sagtens kunne være foruden, og fjerner i mit perspektiv fokus fra spillet.

Jeg håber dog det er noget I arbejder videre med, for det ser bare rigtigt spændende ud!
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
BjarneBiceps
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 13 Apr 2013, 15:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Oculus rift - EVE online prototype

Unread post by BjarneBiceps » 30 Apr 2013, 11:06

indtil videre "var" det bare test og leg, men responsen har været så overvældende at der bliver "talt om ting", men det kan jeg selvfølgelig hverken af eller be-kræfte lige nu.

Grafikken er ikke samme problem som man havde tidligere med spacesims og slet ikke i de gamle virtual reality setups, for ikke at tale om at det er blevet lettere at kontrollere at brugeren ikke bliver søsyg, ved at sørge for en framerate over de 60.

Det fungerer utroligt godt, faktisk er der ikke særlig meget information på selve skærmen, udover hvor du sigter og dit missile lock reticule, men det skal siges at det er p**** svært at forklare med ord, da det er en fuldstændig anderledes oplevelse at spille end hvad man tidligere har oplevet. bl.a. ved det fjerne hele first person idéen og går skridtet videre og bliver til en slags "virtual person" eller "real person".

jeg brugte personligt, som audio designer, utroligt meget tid på at fremprovokere at lydbillede som ikke længere kommer ud af to eller flere højttalere med et centrum i en monitor placeret x antal cm væk fra spilleren.
her er du nemlig selve spilleren, du er ikke den character i spillet, for den er dig. så derfor forsøgte vi med utroligt grov stereo manipulation og en masse scripts på 3D lyde at netop gøre alt meget virkelig og nært - og samtidig enormt informativt.

jeg forstår at det kan virke sådan på traileren, at der er for meget information, men det er ikke sådan i praksis, når man sidder med RIFT'en på og manuelt styrer skibet.

blandt andet har vi tvunget spilleren til at bruge sin head tracking istedet for at det bare er en gimmick - du skal nemlig fysisk kigge på den spiller du ønsker at lave missile lock på, hvilket betyder at du er tvunget til at bruge hovedet. hvilket faktisk var vores største udfordring at få forklaret til spillere, som ofte sad fuldstændig statisk som om at de kiggede på en skærm en meter foran dem.
Bjørn Jacobsen ||Audio Designer || EVE Online|| CCP Games || CCP WhiteNoiseTrash || Team Klang
Personal website http://cujosound.com <-- samples, reading material, me. etc. whatever. stuff. free.

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Oculus rift - EVE online prototype

Unread post by fehaar » 02 May 2013, 09:28

Hold op hvor ser det bare sejt ud. Det gad jeg godt prøve! Håber der i det mindste kommer en lille demo man kan få fat i. :)

Fik lige hooket min Rift op i går og prøvede en hurtig demo i fem minutter indtil jeg havde hovedpine. Skal lige vænne mig til det og have kalibreret bæstet. Det er satme sejt. Man kan let finde på ting at brokke sig over, men det overordnede indtryk jeg fik var langt vildere end jeg overhovedet havde forestillet mig. Glæder mig meget til at lege mere med den.

User avatar
BjarneBiceps
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 13 Apr 2013, 15:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Oculus rift - EVE online prototype

Unread post by BjarneBiceps » 02 May 2013, 10:21

Det er helt klart bedre end man havde regnet med, eller ihvertfald var alle fornuftige mennesker skeptiske inden at de så den og nu efter er man blevet positivt overrasket, det er jo godt.
Vi tweakede en del for at netop få hovedpinen og køresygen væk og det handlede utroligt meget om optimisering af framerate, hvis vi kom under 60 og specielt under de 40 - så gik det helt galt i vores spil.
Bjørn Jacobsen ||Audio Designer || EVE Online|| CCP Games || CCP WhiteNoiseTrash || Team Klang
Personal website http://cujosound.com <-- samples, reading material, me. etc. whatever. stuff. free.

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: Oculus rift - EVE online prototype

Unread post by EKnudsen » 02 May 2013, 13:16

Det ser sgu godt ud Bjørn. Som du selv skriver er det svært at se/få fornemmelsen af forskellen på normal First Person og "Real Person" i sådan en video. Har i overvejet at smide en video af spilleren ind picture-in-picture style nede i det ene hjørne så man kan se spilleren kigge rundt osv.

Ved godt det ser super dumt ud, men ville måske være med til at kommunikere VR delen.

User avatar
BjarneBiceps
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 13 Apr 2013, 15:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Oculus rift - EVE online prototype

Unread post by BjarneBiceps » 02 May 2013, 14:39

Helt klart.
Det her er bare en trailer, optaget da den blev afspillet til FanFest - Det ville være mere optimalt med en slags in-game video hvor der netop var et billede af personen som spillede.
og måske også et vindue med billedet af "hele" skærmen som sådan, således at man kunne få fornemmelsen af hvad der foregik inde bag brillen.
Bjørn Jacobsen ||Audio Designer || EVE Online|| CCP Games || CCP WhiteNoiseTrash || Team Klang
Personal website http://cujosound.com <-- samples, reading material, me. etc. whatever. stuff. free.

User avatar
BjarneBiceps
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 13 Apr 2013, 15:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Oculus rift - EVE online prototype

Unread post by BjarneBiceps » 26 Aug 2013, 02:26

tja.

det er hvad det kan udvikle sig til når man laver en lille tech demo :D
http://evevalkyrie.com/

ENJOY :D
vi er meget stolte på det lille hold.
Bjørn Jacobsen ||Audio Designer || EVE Online|| CCP Games || CCP WhiteNoiseTrash || Team Klang
Personal website http://cujosound.com <-- samples, reading material, me. etc. whatever. stuff. free.

Post Reply