Debat: Platform talk!

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Debat: Platform talk!

Unread post by jonaz.dk » 23 Mar 2013, 19:40

Som afstikker til Ouya snakken
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.p ... 751#p11751

Her er mine mavefornemmelse om nuværende og fremtidige platforme.

Hvad er din indsigt og fornemmelse?

Ouya - Vil måske kunne finde sig et mindre indie darling. entusiast, studenter marked. Med et fornuftigt potentiale til at blive stort i low income territorier. (Men seneste mavefornemmelse ser jeg ikke så positivt på den)
Playstation 4 - Det kommer nok til at gå ok fint.
Durango (Kodenavn for næste xbox) - Hvis MS virkelig ikke fucker op og leverer noget tilsvarende eller bedre af PS4 med hensyn til services, åbenhed, prismodeller og et fedt spil portofølje kan det ikke gå helt galt. We'll see. Andet ville være dumt. Lignende udbredelse om PS4 hvis de ikke kager rundt.
Gamestick - Will not make it to anything. Dead on arrival nærmest.
Project Shield - Strækt tvivlede om den har sin berettigelse. Kan godt lidt konceptet egentligt. Point for forsøget. Men devicen bliver dyr med alt det high spec hardware. Steam og Google player er fint. Men Nvidia ejer INTET når kommer til eksklusivt content der rykker. Tænk mindre popularitet end PS Vita. Lidt bedre end Ngage hvis der er nogen der kan huske den. ;)
Formfactoren er meget klodset. Langt fra dagens elegante telefon og tablet æstetik. Og den kan ikke bruges til meget andet end gaming og måske lidt film streaming.
Der går desuden heller ikke lang tid før vi ser telefon der kan connectes/streame HD til fjernsyntet. Måske suppleret med en bluetooth game controller og selvfølgelig hi spec hardware.
Dømt til en minor platform med lav chance for langvarigt at bide sig fast.
WiiU - hmm... jaaa jooo... cirka. den har ikke skyggen af chancen for at blive en major platform. Men eksklusivt Nintendo content er der altid noget at arbejde med. Men de skal snart til at spænde hjelmen hvis de vil være med i længden. Nu er de gået all in på Unity. Så det er da en start.
Android - will continue to grow.
iOS - Er her nok nogle år enddnu. ;) Mængden vil langsomt skifte til Android hvis ikke der gøres noget ved price point. Men det skulle efter sigende være på vej.
WindowsPhone - mjaaa... point for forsøget. Marginal platform.
Blackberry - Dømt til marginalstatus nærmest ikke-eksisterende fra day 1.
PC gaming - Will be fine. Men stort område at dække. AAA DVD retail på vej ud. Men så er der så meget andet.
Facebook - Har været inde i en bobbel. Men er ved at finde et mere naturligt leje.
SteamBox - Dark horse! Kommer i langt højere grad i konkurrence med PS4, Durango end Gabe havde forestillet sig tror jeg. Forventer ikke den store gennemslagskraft. Ser frem til at blive overrasket.

Mavefornemmelse ikke nødvendigvis baseret på en masse felterfaring og kvantitativ dataanalyse. Og min krystalkugle er lidt dugget. ;)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by jonaz.dk » 23 Mar 2013, 20:04

Hjælper lige Simons Twitter indlæg ind i tråden.
simonmoeller @Spiludviklingdk Big diff between Droid devices too
simonmoeller @Spiludviklingdk PC, Tablets, iOS, Android possibly Win Phone 8 wins, rest loses.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by Code » 23 Mar 2013, 20:41

Et par stykker af dem havde jeg ikke hørt om før nu, men here goes:

Ouya - Low income områder, helt klart. Jeg tror også det vil fungerer fint med andre low-budget indie games der nok arbejder med Unity (free?). Jeg vil nok regne med at se flere 2d multiplayer games og vil fungerer som en lille hygge konsol derhjemme i stil med ældre konsoller. 3D spil ser jeg ikke det store i, da dens hardware allerede er bagud fra starten.
Playstation 4 - De har x86 nu, den er lettere at udvikle til.. den vil komme til at blive bedre end PS3eren i hvert fald. Svært at sige hvor meget den vil sælge i starten, da PS3eren også var eftertragtet pga. det var en af de billigste bluray-afspillere på det tidspunkt.

Durango - Ingen idé, har lige hørt om den nu :P
Gamestick - Er enig i at den ikke når nogen steder. Kan ikke se grunden til at man skulle gå rundt med den, så kunne man ligeså bare have en controller til sin android mobil, tablet eller lignende... eller måske bare Ouya.
Project Shield - Du kan spille PC spil på den i sofaen ved at streame fra PCen? Var sådan jeg forstod det, så hellere sætte pcen til Tv'et eller bare spille på PC'en...
WiiU - Sød idé i starten med at man kan flicke sin skærm ned på devicen osv. Men virker ikke til at det VIRKELIG har slået igennem. Nok også fordi at der hvor de slog igennem med casual gamers og WII'en, så er WIIU ikke tænkt til det samme marked, ved at de lader det komme hen på en slags tablet form. Og navnet skaber også mega forvirring, folk tror jo at det bare er endnu et tilbehør til WIIen. Desværre Nintendo, det minder om samme slåkraft om gamecuben.
Android - Vil blive meget større, især pga. alle de nye konsoller som vil supporte det. At Android OS også har udviklet sig og er blevet meget pænere gør også at der vil komme til at blive solgt flere android mobiler.
iOS - Besværlige udviklingsplatform! Men vil nok stadig kører fint.
Blackberry - æh... død.
PC gaming - Kører som det altid har gjort. Vi får dog nok nogle flere problemer med DRM (eg. simcity) når alt bliver købt over nettet.
Facebook - Har ikke fulgt med i facebook spil i langtid, så har ingen idé om hvordan det vil udvikle sig. Mon ikke det stadig kommer til at gå i samme udvikling som med casual games til tablets/mobiler.
SteamBox - The master console! Jeg forventer at det er PC'ens konsol version, så man ikke længere skal tænke på at købe nyt hardware til ens stationære hele tiden for at følge med. Derimod vil SteamBox nok have ekstremt nice hardware til at starte ud med og udviklere til pc spil kan begynde at optimerer deres spil til dens hardware. Og så er det jo smart at alle online services kan være med... Jeg mener dog den kører linux, så det vil måske være et problem? Not sure about that :P
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by jonaz.dk » 23 Mar 2013, 20:50

Durango: kodenavn for næste xbox. Hvad end den så kommer til at hedde. Har opdateret tråden.

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by ThomasLund » 23 Mar 2013, 23:25

Snakker vi nu kommercielt potentiale for selve platformen, eller for os at tjene levebrød på at lave spil til platform X?

Det er f.eks. uden tvivl at Android overordnet set kommer til at vokse især på telefon - måske mindre på tablet. Men det betyder stadig ikke man kan tjene penge på det med f.eks. premium spil. Helt sikkert freemium.

PC er kommet for at blive. At de nye konsoler (fra PS4 til Steam box) er PC'er understøtter den mavefornemmelse. Så det er der jeg ser fremtiden for mig selv.

iOS er mega etableret. Og når folk først har investeret mange $ i apps til den givne platform, så er de sgu svære at rokke over på noget andet.

Shield, Ouya, stick - giver jeg ikke selv mange chancer for os at tjene penge på. Men især Ouya kan sikkert blive en fed "fattigmands konsol" for studerende og unge.

Browser til gengæld - ikke fulgt med i lang tid.
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by jonaz.dk » 24 Mar 2013, 13:29

Browsere spil.. dem der har sat sig på Flash/Java som teknologi vil nok se en udvanding de kommende år (Måske ikke noget ultra katastrofalt.. Flash will stick around for a while. Selvom der er mange modstandere). Men HTML5, Unity produktioner der også kan køre på tablets/mobile.. burde have en fremtid.
Optimalt skal Unity komme med en mobile native Webplayer til en bred vifte af mobile platforme.

Teknologier lige om hjørnet.. flexible displays har potentialet til at lave et major impact hvis det bare spiller.


GoogleGlass og lignende.
Super spænende område på sigt. Alt for tidligt at konkludere noget endeligt.
Tænk en version af GoogleGlass med indbygget "omvendt" Kinect hvor der sidder kamera i brillerne der giver perfekt 3D hand gesture recognition. Måske ikke nogen helt nem eksekvering rent teknisk men ikke umuligt. Less than 5 years.
Og ellers bruger din telefon som touch interface.. sikkert med haptisk knapfølelse.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by Code » 24 Mar 2013, 14:41

jonaz.dk wrote:Browsere spil.. dem der har sat sig på Flash/Java som teknologi vil nok se en udvanding de kommende år (Måske ikke noget ultra katastrofalt.. Flash will stick around for a while. Selvom der er mange modstandere). Men HTML5, Unity produktioner der også kan køre på tablets/mobile.. burde have en fremtid.
Optimalt skal Unity komme med en mobile native Webplayer til en bred vifte af mobile platforme.

Teknologier lige om hjørnet.. flexible displays har potentialet til at lave et major impact hvis det bare spiller.


GoogleGlass og lignende.
Super spænende område på sigt. Alt for tidligt at konkludere noget endeligt.
Tænk en version af GoogleGlass med indbygget "omvendt" Kinect hvor der sidder kamera i brillerne der giver perfekt 3D hand gesture recognition. Måske ikke nogen helt nem eksekvering rent teknisk men ikke umuligt. Less than 5 years.
Og ellers bruger din telefon som touch interface.. sikkert med haptisk knapfølelse.
HAHA, damn en cheasy reklamevideo :D Men det ser faktisk ret fedt ud, både at have en mobil og en tablet med sig... Damn!
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by Gorm » 24 Mar 2013, 17:20

Lige min 2c.

Ouya - Jeg tænker at dette har potentiale til bogstaveligt og billedligt talt at blive Android for konsolverdenen. Den er billig, og det er nemt at få dit spil på. Endnu nemmere hvis du allerede har et spil ude til Android. Da den er så billig er der potentialt mange som vil købe den istedet for en dyrere PS4 / Xbox720. Ligesom på Android, vil der nok især i starten være rigtigt meget crapware. Ouya har gjort utroligt mange ting rigtigt, og jeg tror de kunne have en fin fremtid foran sig, indtil de eventuelt opkøbt..

Playstation 4 & Durango - Enig. Det kommer nok til at gå fint. Business as usual.

Gamestick - Jeg er backer på det her, da jeg er evig optimist, men de får det hårdt. Ingen tvivl om det. Jeg kan rigtigt godt lide ideen om en portable konsol; smid sticken i fjernsynet, kast dig ned i sofaen, giv en controller til en kammerat og game on!

Project Shield - Alt for old school hardcore i sin formfactor. Det er den af alle kandidater her jeg tror mindst på.

PS Vita - Ordet på gaden, er at nogle indies er begyndt at rapportere at platformen er begyndt at røre på sig, og giver mere mening end tidligere. Jeg har dog ingen tal til at backe det op.

WiiU - Dead in the water.

Android - Kun en vej, og det er fremad!

iOS - Bliver spændende at se hvad der sker fremadrettet. Kan de beholde momentum?

WindowsPhone - Ikke kommet videre godt fra start, men der er ingen tvivl om at MS vil det. MS købte sig til success med den originale xbox fordi de ville ind på markedet. Jeg er sikker på de har det på samme måde med Mobile. Det eneste spørgsmål er hvor lang tid det vil tage dem, og hvor mange generationer af Windows Mobile vi skal se før det lykkedes. Under alle omstændigheder, bliver det nok en lang stædig vækst med kamp fra dør til dør.

Blackberry - RIM har netop fået den største ordre, nogensinde. Måske bliver de opkøbt og forsvinder på den måde, men jeg tror langt fra de er dømt helt ude.

PC gaming - Virker som et stabilt marked. Måske endda mindre crowded end mobil.

Facebook - Igen enig med Jonaz. Ser ud til at være ved at stabilisere.

SteamBox - Originalt var jeg meget begejstret, men jeg er begyndt at synes den mangler berettigelse. Den henvender sig primært til hardcore gamers, og hvorfor vil disse ikke som hovedregel købe en desktop pc istedet?

Apple TV / Smart TVs - Tilføjede den lige, da jeg tror der er meget tæt på at ske noget her. Forstil jer et tv, med en app store og med en fjernbetjening som er god at spille med. For mig at se er dette apparattet, som endelig for alvor kan bringe konsol oplevelsen ud til masse markedet (udover enkeltstående spil som Sing star, Rock band, nogle wii spil, osv).

Det kan være jeg ændrer mening imorgen, men det er sådan jeg ser det nu.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by fehaar » 27 Mar 2013, 13:09

Vil også være med...

Ouya: Spændende projekt. Backer selv. Er dog meget i tvivl om den ender med at blive en rigtig stor consumer succes. Tror det ikke, men bliver helt sikkert en Indie darling.

PS4 & Durango: Enig med Gorm. Kommer til at gå helt fint for begge.

Gamestick & Shield: Tror ikke på det.

PS Vita: Tror ikke på at den kommer sig. Det hjælper lidt med price cuts, men jeg tror ikke på at det hjælper at den bliver bundet til PS4. Too little, too late. Håndholdte gaming only devices er et overstået kapitel.

Wii U: Den dør vist stille og roligt.

Android: Der sker en masse på tablets/phones. Klart værd at gå efter - men markedet er ekstremt crowded.

iOS: Ligesom Android. Man kan ikke undgå platformen selvom den er crowded as hell. Kommer sikkert til at fortsætte med at leve selvom Apple virker lidt som om de er i kreativ stilstand. Er enig med Gorm om at et Apple TV som gaming konsol vil kunne give lidt nyt liv til platformen. Synes i øvrigt man kan se at der går længere og længere mellem de for alvor fede titler på Ios/Android. Man kan godt mærke at vi er kommet til et punkt hvor man bliver nødt til at have rigtig production value samt spil med mere dybde på disse platforme for at begå sig - og det tager længere tid at lave.

Blackberry: Dead.

PC Gaming: Har det fint og vil fortsætte. Især grundet Steam. Til gengæld falder mængden af high-end gamer PC køb ligesom stationære PC køb generelt, så man skal kigge til PC tablets/bærbare og fokusere på det.

Windows Store (+phone): Det virker som om disse bliver unified over tid til at blive samme OS. Måske vil Durango endda være med på vognen her. Jeg ser MS støste unikke value proposition som "your game everywhere". Samme spil uanset platformen. Måske i forskellige nuancer. Det er allerede så småt begyndt med visse Win8/WP8/XBox titler - men kommer til at have meget større fokus over de kommende år. Bestemt interessant. (PS - arbejder for MS, men det her er mine egne betragninger).

Steam Box: Meget ambivalent. Kan godt se ideen, men har svært ved at se hvorfor folk skulle købe den fremfor en PC. Egentligt er det "bare" en særlig PC form factor. Er bange for at den vil blive alt for dyr i forhold til de andre konsoller. Se bare den pris der er kommer frem på Piston - billigste udgave er over dobbelt så dyr som man forventer PS4 vil koste. Det tror jeg ikke har nogen gang på jord what so ever.

Facebook/web gaming: Stabilt, men et meget crowded marked som bliver ædt af asiaterne der er meget bedre til at lave den slags social gaming der hitter på FB end vi er i vesten. Interessant at se hvor Zynga lander nu de er ved at differentiere sig fra Facebook.

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by sbn » 27 Mar 2013, 20:09

jonaz.dk wrote:WiiU - hmm... jaaa jooo... cirka. den har ikke skyggen af chancen for at blive en major platform. Men eksklusivt Nintendo content er der altid noget at arbejde med. Men de skal snart til at spænde hjelmen hvis de vil være med i længden. Nu er de gået all in på Unity. Så det er da en start.
Jeg må hellere lige indskyde, at Nintendo DS (og dens 2D-varianter) er den bedst sælgende konsol nogensinde, med 154 millioner enheder ifølge VGChartz. Den overhalede PS2 i idste måned, dertil kommer så yderligere næsten 30 millioner 3Ds'ere, som jo er bagudkompatible. Nintendo gør meget væsen af at være ved at blive indie-venlige, vi får se hvad det bliver til i sidste ende. Vi har hos KnapNok allerede kunnet mærke noget af det. Deres håndholdte online-butik er allerede meget bedre end den til Wii, og så sent som sidste uge havde de indie-produktioner højt profileret. Nifflas/Nicalis' Night Sky, bl.a.

Jeg ved ikke, om der kun er penge at tjene på carts i Pokemon-genren, men DS er værd at have med i sådan en liste.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by jonaz.dk » 27 Mar 2013, 21:24

Ingen tvivl om at Nintendo DS/3DS har været en giga success især for Nintendo. Tror også Ubi har haft fat i noget med nogle pige/kids titler.
Der er eksempler på danske udviklere der har lavet DS spil.. The Game Factory, Sirius Games (MediaMobsters). Licenses med Care Bears og Garfield. ITE fik lavet noget port/conversion ude af huset mener jeg på Agent Hugo/RoboRumble. Og der er sikkert flere.
Næsten alle firmaer jeg kender der har gjort sig på DS er døde.. så lige efter danske forhold har DS satsninger ikke været nogen success. Der er naturligvis mere kompleks årsagssammenhæng i de pågældende virksomheder. Spillene og markedsføring har måske heller ikke været top kvalitet altsammen. Og så er der historikken i virksomhederne.
IOI med MiniNinjas til DS (måske også et eksternt port) som eneste i min verden kendte overlever. (uden videre research i emnet)
DS virker som en shovelware platform for alle andre end Nintendo.

Attachment rate er forholdsvis lav på Nintendo Wii så vidt jeg har indtryk af. Har i et billede af WiiU sales og attachment rate? Tror ikke det er blevet specielt meget bedre på WiiU
WiiU kommer lidt ud der hvor PS3 og 360 bevæger sig. Men langt fra med samme impact og novelty som Wii'en havde oprindeligt med WiiMoten.
De prøver lidt om de kan få nogle ports af eksisterende konsoltitler fordi deres hardware og controller nu understøtter det. Hvor man prøver at profilere sig hos core gamers. Men core gamers har ALLEREDE sikkert (både) PS3 og 360. Virker som et halvhjertet forsøg ALT ALT ALT for sent i den generations life cycle. Eller måske bare..why?

I kommer ud på WiiU med et cool (ægte) socialt spil med, Spin The Bottle! Som rammer noget social gaming/familie segment som er Wii'ens oprindelige publikum. Og så har det vidst heller ikke været super dyrt at producere. Super spænende!
Ville KnapNok smide penge efter udvikling af et DS spil på nuværende tidspunkt?

*edit
Forresten! Nu ved jeg ikke hvor device afhængige Spin The Bottle her.. og måske er det lidt sent? Men der er stadig mange af dem der ude. Men jeg tænker Wii port?? Og noget solid publisherdeal/markedsføring!... just a thought.
Det kan selvfølgelig være det er umuligt at porte fordi i benytter en masse WiiU specifikke features.

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by sbn » 28 Mar 2013, 01:06

Jeg har ikke hørt alt, der blev talt om i forbindelse med aftalerne omkring Spin The Bottle - men jeg antager at det har været en styrke i forhandlingerne, at det er meget specifikt for Wii U. Altså kun virker som tablet + motion controllers. Selvom de andre konsoller begynder at snakke om sekundære skærme (SmartGlass og PS3+Sony tablet), så mangler der motion, og ingen andre steder er du garanteret game pad + mindst een wiimote.

Det gør også at vi forhåbentlig kan få god støtte til at lave lidt larm og hype. Mht. porte til andre systemer, lad os nu lige se hvordan salget går ;)

Attach rate ved jeg stort set intet om, men ifølge charts her og her er der solgt 3.74 millioner spil fra top tre (som alle er first-party) mod 2.76M konsoller. En naiv udregning ville være, at 35% har købt spil nummer to, plus det løse. Nummer fire og fem på spil-listen, Monster Hunter og Sonic - er første ikke-Nintendo-spil på listen og ligger på 0,2M. Otte og en halv procent af konsol-tallet. I modsætning til de tre øverste er de ikke eksklusive. Derefter ligger der en masse ports og roder. Der findes vist ikke tal for downloads, og især Chasing Aurora, som er et indie download-spil udviklet specifikt til Wii U. Dét kunne være spændende at se. Jeg ved heller ikke, om tallene ser kunstigt lave ud fordi spillene bliver købt digitalt.

Men ja, U er absolut ikke nogen succes i Wii-klassen. Mario og Zelda skal nok, som sædvanlig, flytte noget hardware, men spændende at se hvordan download-markedet udfolder sig.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by jonaz.dk » 28 Mar 2013, 12:45

sbn.. det var da nogle forfærdeligt triste tal du kommer med der.

Desuden er ulempen ved WiiU systemet at overfladen er størrere med tabletdimsen. Så kan den samle mere støv.. ;)
Ja klart. Mario, Zelda kommer til et flytte nogle enheder ud i stuen. Men for fanden..

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by Lau Korsgaard » 02 Apr 2013, 14:35

Mht Wii U så ser de tal noget mindre ud end dem vi hører internt i Nintendo (det ved jeg selvfølgelig ikke hvad betyder)

Jeg vil give mit forsøg på en analyse af nye konsoller ud fra det perspektiv om hvem jeg mener bør bruge tid på at lave spil til konsollen:

Ouya - jeg tror ikke Ouya bliver større end XBLIG. Dvs brug tid på at få dit spil ud på den platform hvis du er fritidsudvikler eller studerende.

Playstation 4 - Mine erfaringer er at Sony er extremt rare at arbejde sammen med. Jeg tror ikke at de ligefrem har behov for at betale udviklere for at lave spil til ps4 (som de gør med vita) - men talentfulde små udviklere kan helt sikkert lave nogle gode aftaler med dem.

Durango (Kodenavn for næste xbox) - Jeg hører flere og flere have rigtig dårlige oplevelser med XBLA - Hvis ikke MS får en anden attitude over for udviklere med deres nye konsol (og hvorfor skulle de det?) så tror jeg flere og flere vil kigge efter andre platforme.

Gamestick - Ingen bør bruge tid på gamestick ud over hvis du laver et spil til dig selv som du gerne vil spille

Project Shield - Nvidia må have nogle penge de kan synke i projektet til at få udviklere til at supporte deres ting. Hvis man kan lave en aftale med dem så er der ikke noget problem.

WiiU - Lige nu bliver der virkelig efterspurgt spil på konsollen. Hvis man kan holde sine udgifter i bund så er det en ganske fornuftig platform at udvikle for. +Nintendo er super rare at arbejde sammen med.

Android - Der er vel ingen som har android som primær platform? Android brugere er nærige... så android brugere er nærige

iOS - Helt centralt hvis man laver noget som enten er dybt originalt eller virkelig har marketing/polish i orden - ellers drop det.

WindowsPhone - Relevant så længe man kan lave en aftale med MS om minimum salg + ingen eksklusivitet.

Blackberry - Blackberry er vist stadig også villige til at garantere salg (aka betale for din udvikling), hvis amn kan lave sådan en aftale er det relevant, ellers totalt ikke.

PC gaming - aldrig været sundere. Lav PC spil! -specielt med oculus rift på vej

Facebook - uhh, der er vel ingen som laver fb spil af egen fri vilje er der?

SteamBox
- kommer meget an på forretningsmodel osv - man får mange mærkelige signaler fra valve nu om dage.

/Lau

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by Zee » 03 Apr 2013, 15:10

Ang. det Lau siger med Oculus Rift, så undrer jeg mig meget over at de demoer jeg har set har været FP(S). Jeg mener at et bilspil eller flyspil vil give vildt meget mening med Oculus. Der vil man jo få alle teknologiens fordele og ingen ulemper. Total god indlevelse og det virker ikke underligt at man sidder stille på en stol og at man skal bevæge sig med en controller (rat).
Til FPS´er ville det IMO først blive rigtig interessant kombineret med et 360 graders løbebånd og kinect-teknologi der reagerer på ens gang/løb/hop/stilling, men det er jo lidt urealistisk. Selv uden det kan jeg selvfølgelig godt se at brillerne forbedrer indlevelsen, men rent gameplaymæssigt skader de jo nærmest mere end de gavner, i modsætning til i bilspillet hvor man ville bruge dem til at tjekke den blinde vinkel osv.

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by Lau Korsgaard » 03 Apr 2013, 16:07

Ja du har helt ret Zee - den demo jeg prøvede var et mech spil, der giver det nogenlunde mening at man sidder med en kontroller i hånden og at man skød i en anden retning end man kiggede. Men jeg synes at straight up fps'er vil være mærkelig awkward, jeg kan slet ikke forestille mig control scheme?

Men fly og bil spil helt sikkert - det som jo er rigtig fedt ved rift'en er at man virkelig får en fornemmelse af dybte så fart og højde virker meget stærkt på en.

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by fehaar » 04 Apr 2013, 10:33

Højde... Så er det på tide at lave et faldskærmsudspringsspil. Glæder mig ret meget til min Rift finder vej til mig.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by jonaz.dk » 04 Apr 2013, 11:14

Tror det er en dårlig idé hvis Lau kaster sig ud i at designe et spil til Rift.

Det ender 100% i et danse-hoppe-legespil.. folk og hardware vil komme SLEMT til skade. ;)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by jonaz.dk » 28 Apr 2013, 21:36

Skide gode slides fra Teut Weidemann


User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by Code » 29 Apr 2013, 14:31

jonaz.dk wrote:Skide gode slides fra Teut Weidemann

Interesant læsning, der var lige et par slides jeg ikke forstod 100% (man skulle nok have været der). Jeg synes det er ret interessant hvordan det at samle en masse muligheder i f.eks en tablet skulle gøre det lettere at lære ting. Jeg vil da tro det også har en del at gøre med hvad man bruger tabletten til. Tænk et barn f.eks, hvilken app vil man helst ind på, spil eller matematik lektier? ;)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by jonaz.dk » 06 May 2013, 18:35

Nå men jeg fik lige prøvet Rift i early developer something versionen hos en af mine venner.

Jeg må sige at jeg langt fra er blown away her i første udgave.
Der går snildt en 2-3 generationer før vi rammer noget der spiller max og den rammer primetime.
Konceptuelt ER det super fedt! Og jeg ser meget gerne flere devices der udvikler sig i den retning. :)
Og mine indtryk er kun baseret på den simple roller coaster demo i middelalder miljøet.

Lidt noter..
Jeg blev ikke syg. Som mange har rapporteret. Så det er et plus i mit tilfælde.
Opløsningen er super lav og man kan skimte de individuelle RGB dioder.
Man føler sig kun delvist som en del af verden hvor man kigger gennem et uskarpt filter.
Når man drejer hovedet er der markant motion blur.
Lysstyken er en tand lav.
Synsfeltet er stort men ikke fuldt.
Trackingen virker faktisk rimeligt fornuftigt. Der er altid plads til forbedring.
De indre goggles bliver hurtigt fedtet til af snask i håret når man tager dem af og på.
Naturligvis er det er stor klodset og grim device der i sin nuværende form ikke ville have en chance for vid udbredelse.
Hvilket altid vil være en akilleshæl.. hvordan man designer en device med gigantisk synsfelt men med meget lavt og elegant footprint til consumers. Den er svær! Ikke umulig. Men der går noget tid før den bliver nailet.

Hvad er jeres indtryk?

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by Zee » 07 May 2013, 19:19

Jeg har desværre ikke prøvet den endnu. Men umiddelbart må der her da være et område hvor man drage kæmpe fordel af de nye bøjelige OLED skærm (som Samsung næsten har på markedet). Hvis man fik sådan 2 stk i, med højere opløsning end de nuværende, så kunne man jo potentielt set aflive dine ankepunker omkring: Opløsning, uskarphed, lysstyrke, synsfelt & størrelse/vægt (i det omfang skærmene er involveret her).

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by jonaz.dk » 08 May 2013, 10:55

Helt enig på display teknologi siden vil den hurtigt kunne komme op i gear. Det går rigtig strækt drevet af mobiludviklingen.
Der er også en del andre faktorer. Mange bløde faktorer.
Lige nu oplever vi en masse hype omkring den som taler til dens fordel på den korte bane.
Deres estimerede price point er absolut også meget fornuftigt. <300$

Men et fundamentalt problem er at det er en genrebegrænsende teknologi.
Det er ikke meget fidus i at sidde og spille Candy Crush Saga på Facebook, Fifa med vennerne, World of Warcraft eller bare normalt websurfing og arbejde med en Rift.
Og jeg er langt fra sikker på at folk kan spille længere ModernWarfare og Battlefield sessions uden at blive syge og skæve i hovedet. Major problem!

Og bare den simple ting at skulle få folk til at tage en device på der begrænser deres normale udsyn og interaktion i verden i længere tid er en stor udfordring.

De steder hvor den kan skinne er noget i retningen af Flight Sims. Når opløsningen er til det. Vi skal nok op i noget der minder om 4x af de nuværende 640*480 per øje.
Racing
Div. Sims
Slow paced survival horror uden mouse look.
Spil / "interaktive oplevelser" hvor exploration til lands eller i luften er fokus.
Installations projekter.
Educational og first person training.

En anden udfordring er at de er et lille Kickstarter fundet outfit som firma. Og kun kan gå efter goodwill hos udviklerne til at understøtte deres produkt.
Jeg kunne ikke se at fx. Microsoft samlede det op eller lavede deres eget og gjorde til noget stort på den næste xbox. De har brugt rigeligt krudt på at push ting som Kinect. Som aldrig rigtigt er blevet stort. Fordi det nettop er en genrebegrænsende interaktions form som er bedst til danse-hoppe-lege spil. Foruden de tekniske udfordringer og begrænsninger i løsningen.

Generel developer support og day 1 killer apps.
Det er ikke overvældende hvad de har at gøre godt med lidt nu. Releases virker meget spredt. Not good. Det er den eneste måde de kan gøre det på fordi de ikke er en gigantisk platformejer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift
De skal virkeligt hurtigt komme op og ramme kritisk masse før det bliver en selvforstærkende effekt.

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by fehaar » 08 May 2013, 15:03

Husk på at de stadig er ved at skibe kits ud til alle dem der har backet det. Så det er muligvis derfor killerapps ikke lige hænger på træerne. Der går nok lidt tid. Men når man ser Exile videoerne så viser det da at der er muligheder. Også til andet end hovedløse demoer.

Har en derhjemme og har kun kort fået prøvet den demo der skiber med. Første gang jeg fik den på var jeg meget overvældet. Synes virkeligt det var meget mere virkeligt end jeg havde forestillet mig. 3d virker ret godt. Det er sandt at man rimeligt hurtigt begynder at se svaghederne (low res, motion blur osv). Men jeg tror faktisk en del af det skyldes at man i den demo jeg prøvede ikke rigtigt laver noget, så man har masser af tid til at idle. Skal have prøvet at spille TF2 med den. Det burde give en bedre ide om man kan tilsidesætte de tekniske svagheder når der kommer et spil på.

Med hensyn til hvad man skal bruge den til når den bliver for real. Så skal der nok komme nogle gode ideer op. Men ligesom Kinect vil den jo ikke erstatte alle nuværende måder at se sit spil på. Men den kan meget vel vise sig at kunne give nogle radikalt anderledes oplevelser. Giv en til David Cage og du kan få lov til at børste tænder og pisse 4 real to the max i Heavy Rift. :D

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Debat: Platform talk!

Unread post by ThomasLund » 08 May 2013, 19:16

(Ikke prøvet Rift endnu, så ren fordoms post)

Generelt så har jeg personligt et problem med devices som skal købes separat, og som begrænser en i daglig brug af ens platform. Jeg tror bare det er noget som ryger ned i skuffen og så glemmer man at bruge den.

Når man spiller competitive, så giver den ikke nogen fordel - tværtimod - dermed bruges den ikke af hardcore folk.

Den bliver sikker for dyr til hr og fru DK.

Man ser dum ud med den på - major nedtur for hipsters.

Etc :-)

Men den indre nørd er henrykt, og det skal da klart prøves. Men om den er sticky - det tvivler jeg på

/T
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Post Reply