Freemium explained


Niels Jørgensen
Level 20 - Link
Posts: 206
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Freemium explained

Unread post by Niels Jørgensen » 06 Nov 2014, 20:40

Desværre er det jo ikke løgn - det er bare de vilkår vi lever under.

Et ukendt IP udviklet af et ukendt team solgt som premium app i appstore får zero downloads (med mindre man bliver nævnt a pewdiepie - forstå det dem som kan - men det er lidt som at vinde i lotto, og tæller ikke rigtigt som en forretningsmodel)...

Så jo, vi som udviklere har en del af skylden når vi går F2P vejen for at tjene penge, men de gamere der bitcher over at et spil til 7 kr kun har indhold til 1 times spiltid bør se sig selv lidt i spejlet inden de peger fingre.

User avatar
Code
Level 38 - Roger Wilco
Posts: 386
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Freemium explained

Unread post by Code » 06 Nov 2014, 21:53

Niels Jørgensen wrote:Desværre er det jo ikke løgn - det er bare de vilkår vi lever under.

Et ukendt IP udviklet af et ukendt team solgt som premium app i appstore får zero downloads (med mindre man bliver nævnt a pewdiepie - forstå det dem som kan - men det er lidt som at vinde i lotto, og tæller ikke rigtigt som en forretningsmodel)...

Så jo, vi som udviklere har en del af skylden når vi går F2P vejen for at tjene penge, men de gamere der bitcher over at et spil til 7 kr kun har indhold til 1 times spiltid bør se sig selv lidt i spejlet inden de peger fingre.
Hvis de 7 kr så er brugt på en time der er virkelig sjovt, så skal man heller ikke brokke sig. Så er der så meget andet der koster meget mere ;)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Re: Freemium explained

Unread post by sodandk » 06 Nov 2014, 22:29

Jeg synes tit at man får hvad man betaler for. Har for nyligt købt Battle Field 4.
Fantastisk flot og sjovt at spille. 190 kr. Det er alle pengene værd.

Niels Jørgensen
Level 20 - Link
Posts: 206
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Freemium explained

Unread post by Niels Jørgensen » 07 Nov 2014, 00:19

Præcis, men det er blevet lidt sådan at folk forventer at de får en AAA konsol oplevelse i en app til 7 kr. og det problem er skabt af typer som EA der smider mega-bucks efter deres spil og hæver production value på gratis spil og derefter flår folk på IAPs. Der er en del (mobil) gamere der er så nye at de ikke ved der findes andet, så de stiller ikke spørgsmål til det. Sad but true - mine børn er blandt dem, selvom jeg gør hvad jeg kan for at opdrage på dem.. De er bare ikke helt store nok til DOOM endnu ;)...

Når folk kigger på et gratis spil som f.eks. det nye Dungeon Master som er super poleret og ser flot ud, så synes de 7 kr er dyrt for noget der ikke har helt samme polish. Never mind at det så faktisk er et rigtigt spil i modsætning til Dungeon Master.

Hvis man skal konkurrere med polish og content på det niveau i en premium app så skal den koste langt mere end de spillere der brokker sig over F2P er villige til at betale... You can't have it both ways...

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 813
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Freemium explained

Unread post by vonknut » 07 Nov 2014, 00:28

Moralen må være:

Væn dig til at skulle konkurrere på antallet af lensflares ellers hold dig væk fra casual/mainstream markedet og/eller de yngre målgrupper.
Eller:
"Go Niché"


Niche er godt, hvis det er "international niche"....
Last edited by vonknut on 07 Nov 2014, 11:02, edited 1 time in total.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Niels Jørgensen
Level 20 - Link
Posts: 206
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Freemium explained

Unread post by Niels Jørgensen » 07 Nov 2014, 10:46

Njah... Moralen for spiludviklere måske...

For spillerne er moralen "Put your money where your mouth is or STFU!" - det er sgu ikke ok at kaste ansvaret for F2P fadæsen over på os som udviklere, når det er spillerne der med deres eget frie valg har sørget for at det eneste alternativ til F2P for små udviklere, er at sulte ihjel.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 813
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Freemium explained

Unread post by vonknut » 07 Nov 2014, 11:03

Da forbrugere desværre ikke har nogen moral, så er det ligesom et "moot point" :)

Men ja, i den perfekte verden, ville det være sådan det burde gå....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Niels Jørgensen
Level 20 - Link
Posts: 206
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Freemium explained

Unread post by Niels Jørgensen » 07 Nov 2014, 13:38

haha, ja - Hvad skal jeg sige :) ... En af mine Internet venner fra de glade Java dage, Caspian Prince fra Puppygames, postede et surt opstød på twitter for nylig: "Because you're worthless" som svar på hvorfor spiludviklere ikke giver deres kunder ordentlig support:

http://www.puppygames.net/blog/?p=1574

Han fik noget flak, men også en del opmærksomhed for han har jo ret... Hvad var det iøvrigt Spies sagde om dårlig reklame? ;)

Niels Jørgensen
Level 20 - Link
Posts: 206
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Freemium explained

Unread post by Niels Jørgensen » 08 Nov 2014, 11:49

Man kan jo også vende det på hovedet ;)

http://www.lostgarden.com/2013/07/coerc ... iques.html


spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Freemium explained

Unread post by spa » 14 Nov 2014, 02:12

For spillerne er moralen "Put your money where your mouth is or STFU!" - det er sgu ikke ok at kaste ansvaret for F2P fadæsen over på os som udviklere, når det er spillerne der med deres eget frie valg har sørget for at det eneste alternativ til F2P for små udviklere, er at sulte ihjel.
Som udvikler har du imo altid et valg. Spillerne følger bare det marked der er og det er vores medansvar at skabe fundamentet for det marked. Som enkelt udvikler (eller spiller) er det klart at man ikke kan ændre på det direkte, men man har et valg.
::Søren P Andersen
::Showcase

Niels Jørgensen
Level 20 - Link
Posts: 206
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Freemium explained

Unread post by Niels Jørgensen » 14 Nov 2014, 10:14

Enig, man har et valg... Men når det ene er sultedøden, så er det ret oplagt at vælge det andet... (OG jeg skal hilse at sige at *det* absolut heller ikke er nogen dans på roser)...

Spillerne følger ikke noget marked - det er en kæmpe illusion og en ansvars fraskrivelse af episke proportioner (præcis som når vælgerne brokker sig over de politikere de selv har stemt på). Spillerne skaber markedet ved at gøre som de gør. Når 50.000.000 mennesker downloader Bitcoin Billionaire så sender de et signal til markedet om at det er den slags retarderet crap de vil have, og så følger markedet efter.

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Freemium explained

Unread post by spa » 14 Nov 2014, 11:25

Når man har et marked der er overfyldt og priserne nærmer sig 0 pga konkurrence og low barriers to entry så har spillerne alle muligheder for at få det som de vil. Når spillerne endda bliver udsat for nogle ret kyniske forretningsmodeller (og her mener jeg ikke automatisk alle freemium spil, men nogle få ekstreme tilfælde) så har de selv paraderne oppe og bliver påpasselige overfor at blive udnyttet.
Monument Valley er et godt eksempel på nogle spillere der har misfortolket gode intentioner for et "bait and switch scheme".

Ja, man kan da godt blive sur på spillerne og give dem skylden, men det er ikke konstruktivt. De er ikke til så du/vi kan få brød på bordet, men fordi de vil underholdes (helst så billigt som muligt).

Eet alternativ som udvikler er vel at lave spil der er så awesome at spillerne er villige til at betale. Måske naivt, men vi er vel i denne branche for at "sparke røv" ?

Og hvis vi går freemium vejen så har man også et medansvar i forhold til hvordan man strikker ens model sammen. Jeg tror dybest set at de "gode" forretningsmodeller indenfor freemium vil vinde, men lige nu prøver branchen alt muligt og nogle vil se hvor meget buen kan spændes og det er med til at definere markedet i høj grad.

Dont hate the Player, hate the Game :)
::Søren P Andersen
::Showcase

Niels Jørgensen
Level 20 - Link
Posts: 206
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Freemium explained

Unread post by Niels Jørgensen » 14 Nov 2014, 11:38

> Monument Valley er et godt eksempel på nogle spillere der har misfortolket gode intentioner for et "bait and switch scheme".

Præcis - og et godt eksempel på nogle forbrugere der trænger til et seriøst reality check. Og gudskelov er der en ligeså massive STFU! kampagne fra både medier og kollegaer i branchen - forhåbentlig får det nogen til at tænke lidt længere næste gang.

>Ja, man kan da godt blive sur på spillerne og give dem skylden, men det er ikke konstruktivt. De er ikke til så du/vi kan få brød på bordet, men fordi de vil underholdes (helst så billigt som muligt).

Enig... MEN ligesom det heller ikke er konstruktivt at jeg bliver sur på mine unger når de ikke opfører sig ordentligt, så er det ind imellem nødvendigt. Og ligesom de ikke er sat i verden for at gøre mig tilfreds, men bare vil have en chokolade kage inden aftensmaden, så forklarer jeg dem alligevel at de selv har et ansvar for deres eget fremtidige ve og vel, og at chokolade kage ikke er rigtig mad ;).

> Eet alternativ som udvikler er vel at lave spil der er så awesome at spillerne er villige til at betale. Måske naivt, men vi er vel i denne branche for at "sparke røv" ?

Ja, det er naivt. Sad fact. Ville ønske det var sådan det virkede, men det er det ikke...

> Og hvis vi går freemium vejen så har man også et medansvar i forhold til hvordan man strikker ens model sammen.

Absolut. Men dit eksempel med Monument Valley viser meget godt hvad der sker når man forsøger at være fair og ikke-manipulerende.

> Jeg tror dybest set at de "gode" forretningsmodeller indenfor freemium vil vinde, men lige nu prøver branchen alt muligt og nogle vil se hvor meget buen kan spændes og det er med til at definere markedet i høj grad.

Jeg tror af princip ikke, men håber du har ret. Mener dog stadig at det eneste der definerer markedet er brugerne - du kan ikke tvinge en forretningsmodel ned i halsen på folk.

> Dont hate the Player, hate the Game :)

Jeg hader ingen af delene, men du skal ændre Playeren for at ændre Gamet, ikke omvendt.

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Re: Freemium explained

Unread post by sodandk » 15 Nov 2014, 00:02

> Eet alternativ som udvikler er vel at lave spil der er så awesome at spillerne er villige til at betale. Måske naivt, men vi er vel i denne branche for at "sparke røv" ?

Lige meget hvad man arbejder med, er det absolut mest interessant at forsøge at sparke røv. De dyre AAA produktioner sparker for det meste røv, og brugerne kvitterer ved at købe spillene, selvom de koster 200-400 kr. Man ved at man får kvalitet. Sådan er det i alle brancher. En dårlig billig håndværker bliver man aldrig tilfreds med.

Selvom der er mange der spiser på Den Gyldne Måge (McDonalds) så gør det ikke maden bedre. Man får hvad man betaler for. Og de abnormt mange spil på smartphone og tablets, er i de fleste tilfælde ringe og når de så ovenikøber bygger på 'betalingsscam', så giver det skuffelse efter skuffelse, både hos brugerne, men også hos udviklerne der ikke forstår hvorfor ingen ser deres app.

Post Reply