2D GTA-klon live i Google Play!

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

2D GTA-klon live i Google Play!

Unread post by mark_webworks » 27 Nov 2014, 23:16

Hejsa guys'n'gals.

Så er mit GTA/The Wire/Breaking Bad inspirerede spil endelig kommet live på Google Play:

https://play.google.com/store/apps/deta ... ks.gangsta

Det er en slags open world crime sim shooter, med lidt RPG og in-game economy elementer. Meget cross-genre helt efter egen inspiration. Hver spiller har sit eget map (sit eget lille hood de skal styre med hård hånd), men spillet understøtter multiplayer, både i form af handel mellem spillere, og i form af kamp, hvor man kan invadere hinandens område og jacke eller dræbe modstanderen og hans workers.

Spillet har en relativt lang udviklingsproces bag sig som mit primære hobbyprojekt fra tilbage til 2012. Jeg har selv bygget hele motoren fra grunden (facepalm) i HTML5 (shoot me). Ikke den helt lige vej til målet, men dog med et par fordele bl.a. i cross-platform aspektet (kan lige så vel spilles på web: https://apps.facebook.com/gangstagangstagame/, men det er der jo ingen penge i). Jeg kan let producere iOS versionen når jeg er tilfreds med hvordan spillet bliver modtaget på Android.

Modtagelsen indtil nu har været præget dels af et par showstopper bugs som jeg så skulle sidde med ild i håret midt om natten og reparere :-/ en staged rollout havde nok været på sin plads. Men også af en del meget dedikerede fans som virkelig lægger meget tid i spillet. Generelt lovende, synes jeg. Indtil nu er spillet stadig lidt begrænset, men jeg planlægger at udbygge med bl.a. en lidt rigere spilverden og bedre muligheder for at påvirke den (f.eks. købe og opgradere ejendomme og byggegrunde), samt mere co-operative multiplayer.

Hører meget gerne feedback, også af den hudløst ærlige slags som i jo excellerer i ;-)

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: 2D GTA-klon live i Google Play!

Unread post by Code » 28 Nov 2014, 10:37

Man må sige det er fedt du har dedikerede fans, altså bare se hvor hurtigt folk har hentet og kommenteret :D
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: 2D GTA-klon live i Google Play!

Unread post by jonaz.dk » 28 Nov 2014, 11:09

Hey Mark

Jeg er plaget af lidt praktiske issues inden jeg kan give det en tur.
Moderne kunst mode på mobile.. Galaxy Note 2. Kører på 4.4.2.
Image

Performance er sikkert hindret en del af html 5. Får noget der estimeret minder om 15-20 fps.

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: 2D GTA-klon live i Google Play!

Unread post by mark_webworks » 28 Nov 2014, 11:40

Trist, hjælper det hvis du genstarter appen? Problemet skyldes en baggrund der ikke er blevet loadet. Den timer så ud og prøver at starte spillet alligevel.

Jeg har et par issues som jeg ikke kan genskabe på mine egne devices, det gør det desværre svært at fejlfinde når det bare vælter ind med vrede 1-star reviews :)

Performance er helt sikkert ikke HTML5s stærke side, og med flere og flere valgmuligheder indenfor cross-platform udvikling kan man nok spørge om det er et godt valg i det hele taget. Men nu er det det jeg arbejder med. Jeg har prøvet at vælge en genre og et gameplay som ikke er bundet så hårdt op på FPS og jeg mener at resultatet er (næsten) acceptabelt (når det altså virker :roll: ). Der er stadig frugter at plukke på det træ når jeg får tid til at optimere.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: 2D GTA-klon live i Google Play!

Unread post by jonaz.dk » 28 Nov 2014, 11:55

Nej det hjælper ikke synderligt at lave en App restart. Det er cirka de samme steder der er hall of mirrors.

Generelt er der også meget chuncky performance. Og meget tit loading skærme. Streamer du assets fra en webserver?

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: 2D GTA-klon live i Google Play!

Unread post by mark_webworks » 28 Nov 2014, 12:03

Jeg streamer ikke, men jeg releaser memory temmelig aggressivt for at undgå crashes på devices med mindre hukommelse. Resultatet er en del swapping, med tilhørende pauses og loading. Det svinger noget fra device til device hvor meget det påvirker performance, men jeg skal nok til at optimere noget mere generelt.

jackpotdk
Level 4 - Newbie
Posts: 45
Joined: 17 Mar 2008, 19:00

Re: 2D GTA-klon live i Google Play!

Unread post by jackpotdk » 28 Nov 2014, 12:53

Meget cool projekt, spændende med HTML5 fokus. Der kommer helt sikkert til at ske riiiiigtigt meget på den front de kommende år, så det er slet ikke dumt.

Jeg mener nu heller ikke man bør afskrive Facebook (eller rettere, web generelt) som indtjeningskilde. Det kan godt være det ikke er så hot som da Zynga var på sit højeste, men der er altså stadig sygt mange potentielle gamers i det space, som kan tiltrækkes med noget viral success.

Jeg nåede ikke at teste alverden, men havde problemer med Chrome (kunne ikke starte op - IE virkede).

/Thomas

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: 2D GTA-klon live i Google Play!

Unread post by mark_webworks » 28 Nov 2014, 13:21

Jeg tror helt sikkert også på HTML5 som platform, spørgsmålet er om man skal kode direkte i HTML5 eller i et højere niveau værktøj som så kan producere HTML5 som en af flere target platforme. Det er det jeg forstår at Unity efterhånden kan, uden at jeg ved hvor godt deres HTML5 export fungerer. Er der nogen der ved det? Jonaz, kan i f.eks. lave en HTML5 SOAK via Unity export?

Du har ret i at web/Facebook stadig er et rigtig stort marked. Jeg har faktisk også allerede haft et par spillere der brugte hundredevis af kroner på in-app køb. Grunden til at jeg er lidt nede på det er egentlig at jeg er skuffet over måden Facebook håndterer deres app market. Som ny udvikler sidder man i en skærsild, hvor éns app ikke bliver publiceret før man har opbygget en stor brugerskare - og det er nærmest umuligt at opbygge en stor brugerskare uden at bruge rigtig mange penge på Facebook ads.

Det virker som om Facebook kun er interesserede i big spender publishers, og det giver sikkert også en grad af mening, jeg tror bare de skyder sig selv i foden på den lange bane ved at fokusere snævert på cash cows fra Zynga og King.

Nå, det blev til et rant :) jeg er sikkert bare sur over at jeg sucker til social/viral markedsføring...

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: 2D GTA-klon live i Google Play!

Unread post by jonaz.dk » 28 Nov 2014, 13:33

Det er på vores roadmap at få testet et HTML 5 build på SOAK.
Tiden har ikke været til det endnu. Vi er stadig på Unity 4.5.4

De har lidt HTML 5 demoer her
http://beta.unity3d.com/jonas/DT2/
http://beta.unity3d.com/jonas/AngryBots/

Virker generelt lovende!

Jeg tror ikke du har helt uret i din FB rant. ;)

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: 2D GTA-klon live i Google Play!

Unread post by vonknut » 28 Nov 2014, 22:19

jackpotdk wrote:havde problemer med Chrome (kunne ikke starte op - IE virkede).
/Thomas
Wow - det må være omvendt dag idag, når IE virker og Chrome ikke gør det...

Men anyways, HTML5 implementeringen er meget divergerende over browsere, så indtil videre er plug-in based approach stadig den bedste ift. cross-platform compatibilitet (hvis du er "on a budget").
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply