Christmas Shopper Simulator

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Christmas Shopper Simulator

Unread post by Pegepinden » 04 Dec 2014, 16:19

Har sammen med min code buddy fra Gunjitsu, været ansat af et London baseret spilfirma de sidste 2½ mdr, til at kode et julespil for butikskæden GAME.
Vi har kodet hele spillet ved siden af vores studie. Spillet indeholder missions, achivements, prutter, ragdolls, fjollet AI, speed boosts, easter eggs og hvad der ellers skal til.

Desværre har de brugt en måned gamle footage af spillet i traileren, så tjek spillet ud her, det er super gratis:

http://css.game.co.uk/



God jul! :D
I code stuff, it is true!

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by jonaz.dk » 04 Dec 2014, 20:30

haha fantastisk trailer :D

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Pegepinden » 04 Dec 2014, 20:36

Allerede masser youtube videoer ude :D
Men der kører også promo på twitch i UK osv.

I code stuff, it is true!

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Code » 05 Dec 2014, 09:03

The fuck xD
Minder om Goat simulator, ligesom at hun kan dragge en character rundt og smadrer ting... ikke at det er en dårlig ting :P
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Pegepinden » 05 Dec 2014, 14:32

Code wrote:The fuck xD
Minder om Goat simulator, ligesom at hun kan dragge en character rundt og smadrer ting... ikke at det er en dårlig ting :P
Var også deres ide. Er jo ikke andet end et PR stunt.

Men super sjovt at se et spil man har lavet komme ud til så mange folk. Man kan godt mærke der er en stærk marketings afdeling bag det.

Det er et rigtigt had eller elsk det spil. Der er masser bugs og det vidste vi godt, nogle af dem har vi endda lade blive der med vilje. Men at se folk reagere fuldstændig modsat på dem og nogle af de mere fjollede features er rigtig sjovt. Nogle folk dør af grin, mens andre bliver fornærmet og synes vi til tider går over stregen.
I code stuff, it is true!

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Pegepinden » 08 Dec 2014, 17:18

Vi har nu 2+ millioner views fordelt over et par Let's Play videoer på youtube og folk har det super sjovt med med spillet, og så er der RPS:

http://www.rockpapershotgun.com/2014/12 ... simulator/

Hvilket jeg også fandt utrolig sjovt :D
I code stuff, it is true!

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by ThomasLund » 08 Dec 2014, 19:06

Coooooool
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Niels Jørgensen » 08 Dec 2014, 20:46

Tjah, jeg synes et eller andet sted at det er mere deprimerende end det er cool.

No offense til jer der har lavet det; jeg forstår at det ikke er jeres hjerteblod men bare en chance for at lavet et hurtigt projekt og tjene en skilling - det er der ikke noget i vejen med. Der er heller ikke noget galt i at de fyrer sådan et marketing stunt af, for det virker jo.

Det er dem der bruger tid på at hente, spille og anmelde det jeg har et problem med - det er simpelthen for dumt og for sørgeligt at folk ikke har mere respekt for deres egen tid.

Det har altid været sådan et et dårligere produkt med god marketing var en bedre forretning end et bedre produkt med dårligere marketing, men efterhånden er det sådan at man med den rette markedsføring kan lave en forretning ud af at hælde lort i en spand. Hvis du derimod ikke har millioner at smide efter markedsføring så kan du ikke forære samme spand væk selvom du fylder den med chokolade (ja, ok, man skulle måske have brugt en *anden* spand :)).

Det kan også være at jeg bare er en gammel bitter mand der har brugt et år på et gratis spil der ikke har fået 4000 downloads endnu ;) ... Who knows... Jeg vælger at tro på "mankind" lidt endnu, det er jo trods alt jul :)...

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Pegepinden » 08 Dec 2014, 21:17

Kan sagtens følge dig. Vil dog sige at jeg hellere vil spille det her end 99% af de mobil spil der findes. Men nu finder jeg også næsten alle mobil spil gabende kedelige, så vil langt heller bruge min tid på noget i den her stil, også produktions mæssigt.

Finder det langt mere udfordrende at kode systemer ala. det her, vi har fx 250 konstant aktive AI's baseret på 50+ states, 4K aktive physics objekter som skal håndteres, region systemer, mission og achivement systemer osv.

At vi kun havde 2½ måned er dog små irriterende.
I code stuff, it is true!

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Niels Jørgensen » 08 Dec 2014, 21:55

Nu var kritikken heller ikke myntet på dig som udvikler - alle der laver spil bruger deres tid mere fornuftigt end dem der spiller dem ;) (sig ikke til nogen at jeg har sagt det)...

Jeg synes bare jeres "success" illustrerer et fænomen som jeg synes er problematisk, nemlig er der efterhånden er så mange mennesker der slår hjernen fra og ukritisk lader sig tvangsfodre med crap fra den største marketings maskine de kan finde, at man ikke kan leve hæderligt af at fodre resten med kvalitet.

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Pegepinden » 08 Dec 2014, 23:32

Fair nok og enig.

Vi har også vores Gunjitsu spil som vi snart har brugt 2 år på. Og jeg ved allerede det ikke vil få nogen opmærksomhed da vi har 0 kr. til marketing.
I code stuff, it is true!

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Niels Jørgensen » 08 Dec 2014, 23:36

Hvis det er nogen trøst så er jeg en af dem der glæder sig til at prøve det :)

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by mark_webworks » 11 Dec 2014, 23:19

Findes der Marketing-as-a-Service?

Nogen man kan smide noget promo materiale og x kroner efter og så ved de præcis hvad de skal gøre med det?

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Niels Jørgensen » 11 Dec 2014, 23:24

Det kaldes vist en "publisher" ;)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by jonaz.dk » 11 Dec 2014, 23:33

@Mark

Oh yes!

Hvis man har mulighed for det økonomisk vil jeg på det kraftigste anbefale at tage en snak med et PR firma der ved hvad de laver og har kontakterne.
Et udsnit her... det er naturligvis ikke gratis. Men med lidt rationale kommer man hurtigt frem til at ens egen tid er bedre brugt på udvikling. Frem for at løbe panden mod PR-muren som kan være noget af en demotiverede affære.
https://www.google.dk/webhp?sourceid=ch ... 0companies

Lidt læsestof
http://www.pocketgamer.biz/comment-and- ... -cant-you/

Man kan selvfølgelig altid sende pressreleases til
http://gamespress.com

Og Vlambeer har deres toolkit man kan kigge lidt på. Har ikke erfaring med det. Det er sikkert godt.
http://vlambeer.com/toolkit/


Man skal naturligvis også kende sine spillere og platform og gå benhårdt efter de optimale vilkår på de gældende betingelser.
Hvad der virker på mobile virker ikke nødvendigvis på Steam.

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Pegepinden » 26 Dec 2014, 15:21

Som kom vi hele youtube verdenen rundt og endte hos youtube celebrity PewDiePie.
Sjovt at se hvordan det har spredt sig på grund af et par reklamer i UK.

I code stuff, it is true!

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by DonSonz » 27 Dec 2014, 11:21

Først og fremmest synes jeg det er fedt at se, alt det I har nået trods I kun havde 2½ måned.

Mht. produktet som sådan, er jeg 100% enig med Niels Jørgensen. Alt for meget "Crap out there" og det gælder stort set alle medier.
Kunne godt håbe på en lille revolution hvad dette angår. Køb kun kvalitetsprodukter og accepter ikke reklamer i den mængde vi ser i dag :-)

Når det så er sagt, så kan I uanset hvad, bruge dette på CV'et og forhåbentlig har det også givet lidt ekstra penge i kassen.

Jeg glæder mig til at se Gunjitsu og selvom det er svært at slå igennem med denne type spil, så håber jeg at i får succes med det enten direkte (her og nu) eller indirekte (på den lidt længere bane).

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Pegepinden » 27 Dec 2014, 20:10

DonSonz wrote: Når det så er sagt, så kan I uanset hvad, bruge dette på CV'et og forhåbentlig har det også givet lidt ekstra penge i kassen.
Ja det var jo også det vigtigste. CV, lidt løn og kontakter. Var jo ikke mit drømme spil at lave.

Og vi er allerede blevet ansat at et andet mindre indie spil firma i London på et projekt de næste 6 måneder, som til gengæld er sindsygt fedt og et mere seriøst projekt med et kendt litterært værk bag sig, mere kan jeg ikke sige lige nu uden at bryde min kontrakt :D
Så det åbner jo en masse døre at lave sådanne projekter. Og som studerende prøver jeg bare at få et CV der kan bruges til noget med et par udgivet titler (Selvom jeg stærkt håber på at kunne leve af egne projekter / freelance arbejde).
Last edited by Pegepinden on 27 Dec 2014, 20:20, edited 1 time in total.
I code stuff, it is true!

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Pegepinden » 27 Dec 2014, 20:19

DonSonz wrote: Jeg glæder mig til at se Gunjitsu og selvom det er svært at slå igennem med denne type spil, så håber jeg at i får succes med det enten direkte (her og nu) eller indirekte (på den lidt længere bane).
Ja ville være dejligt, men bliver aldrig til noget stort.

Vi er blevet nød til at skære store dele af spillet væk da vi bare måtte indse at visionen for spillet var for stort for et hobby projekt. Lige droppet mit skræddersyet Photon Server / Database system fuldstændigt. 2 Måneders arbejde.... Så bliver desværre kun en skygge af sig selv. Så vi ser det som et rent CV boost nu.
I code stuff, it is true!

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Pegepinden » 27 Dec 2014, 20:30

DonSonz wrote: Mht. produktet som sådan, er jeg 100% enig med Niels Jørgensen. Alt for meget "Crap out there" og det gælder stort set alle medier.
Kunne godt håbe på en lille revolution hvad dette angår. Køb kun kvalitetsprodukter og accepter ikke reklamer i den mængde vi ser i dag :-)
Problemet her er at kvaliteten af produktet er subjektivt som sådan. Simulator spillene har jo fået stor succes fordi de nemlig indeholder en masse fjollet fejl og features, som får folk til at grine og have det sjovt mens de spiller. For mange er det jo fremragende underholdning. Og at fremkalde en eller anden form for følelse i folk er jo det vi prøver at opnå med spil. At i så ikke bryder jer om genren det er så helt fair, men gør det ikke til et produkt af mindre kvalitet. Kan fortælle at det faktisk slet ikke er så nemt at lave sjove bugs med vilje!

Elsker selv Goat MMO Simulator, synes det er fuldstændigt genialt. Har til gengæld kun spillet et mobil spil i mit liv jeg fandt spændende. Så for mig er de fleste mobil spil bare forsøg på pengemaskiner uden sigt på sjovt gameplay, og derved kvalitet. Så tilbage til det subjektive...
I code stuff, it is true!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by vonknut » 28 Dec 2014, 11:34

Jeg har kun ros til overs for Shopping Simulator og jeres tilgang.

I har fået så meget PR og så mange plays, på et spil lavet så hurtigt, endda på bestilling med et delvist låst oplæg (antager jeg). Det er rigtigt godt klaret - det er der mange der kunne lære noget af.
-og så mener den lille rindalist her, at puritanister godt kan pakke deres kritik sammen, indtil de selv har leveret ved kasse 1 :)

Derudover så giv ikke op på visionen med Gunjitsou, se på Soldat og mange af de senere variationer i samme familie, som jeres spil.
De blev udvikler over tid og versioner, som hobby projekter, der så nogle gange pludseligt "stak af" og blev en heltids forretning.

Det handler bare om at skrue op for sine priser (sigt efter 100% dækningsbiddrag), så man kan få nok tid til at udvikle på sine egne yndlings projekter 50/50 af tiden (optimalt scenarie efter min mening).
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Niels Jørgensen » 28 Dec 2014, 12:41

Enig, og bare for at gentage mig selv så har min kritik aldrig gået på projektet som sådan, men på at spillere og presse kaster sig frådende ukritisk over den type projekter frem for det jeg personligt synes er "gode spil". Det giver publicity på kortvarige happenings (flappy bird?) mens det jeg synes er bedre spil-oplevelser bliver ignoreret.

Og ja, det er ekstremt navlebeskuende og subjektivt - det er lidt sådan det blive når man udtrykker "sin egen" mening ;).

Mht. Gunjitsu, så er jeg enig i at I ikke skal give op, men samtdigt er jeg lidt af den holdning at der kun er en ting der tæller i sidste ende, og det er at det bliver færdigt. I min optik er det bedre at sakse lidt i ambitionerne end at gå efter noget der er så utopisk at det aldrig bliver klart.

Jeg drømmer mig også tilbage til dengang man kunne sælge et spil for 99kr, og lave en forretning på et godt niche produkt, men jeg tror ærligt talt ikke meget på det længere. Specielt tror jeg ikke man skal sætte det som erklæret mål - som med alle andre produkter gælder det om at finde den "rigtige" pris, høj eller lav, men med digitale produkter har man bare en meget større fleksibilitet og det er meget sværere at forudsige hvad den rigtige pris er. Jeg vil da betydeligt hellere have 1M spillere der hver har betalt 1kr end jeg vil have 5K spillere der hver har betalt 99kr - I sidste ende er det jo summen du skal bruge til at betale husleje med, ikke den enkelte spillers bidrag ;)...

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by vonknut » 28 Dec 2014, 13:49

Niels Jørgensen wrote:Jeg vil da betydeligt hellere have 1M spillere der hver har betalt 1kr end jeg vil have 5K spillere der hver har betalt 99kr - I sidste ende er det jo summen du skal bruge til at betale husleje med, ikke den enkelte spillers bidrag ;)...
Jeg vil personligt hellere have 10k spillere der har betalt 99kr end 1 mio der har betalt 1kr.
-alene udfra et customer support udgifts perspektiv :)

Og den model er stadigt mulig via Steam.
Ikke let, men mulig.
Og er typisk også mere beneficial ift. "kvalitetsspil", end Appstore vejen.
-hvis altså "kvalitet" i det pågældende spil er noget det rimer på "Steam-målgruppen"...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Niels Jørgensen » 28 Dec 2014, 14:07

> Jeg vil personligt hellere have 10k spillere der har betalt 99kr end 1 mio der har betalt 1kr. - alene udfra et customer support udgifts perspektiv :)

Jow... Jeg køber ikke rigtigt customer support argumentet - i 1kr segmentet er der ingen customer support - dem der er utilfredse har man allerede tabt så det er helt nytteløst at forsøge at supportere dem. Men klart, kan man få det samme beløb ved at færre spillere betaler noget mere så har man (formentlig) også en mere loyal base til næste produktion, så på den måde er jeg enig.

Det var nu ikke det mit argument gik på - det var hele tanken om at "sætte prisen højt" som en strategi. Det giver i mine øjne kun mening hvis bottom line følger med. Hvis man kan øge overskuddet til det dobbelte ved at reducere prisen med en faktor 100 så der det jo en pænt dårlig strategi at holde fast i sin høje pris bare fordi man ikke vil "sælge ud".

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Christmas Shopper Simulator

Unread post by Pegepinden » 28 Dec 2014, 16:25

vonknut wrote: så man kan få nok tid til at udvikle på sine egne yndlings projekter 50/50 af tiden (optimalt scenarie efter min mening).
50/50 ville være fantastisk. Og hvis vi kan finde nok arbejde vil vi (mig og min med programmør) også prøve at gå i en retning hvor vi kan leve af egne spil + bestillings arbejde. Men er jo ikke nemt at få startet eget firma op og finde nok arbejde. Nu har vi heldigvis nogle kontakter i London efterhånden så man kan jo håbe.

I forhold til Gunjitsu kom det måske til at lyde som om vi fuldstændigt havde opgivet det. Har vi ikke.
Vi vil meget gerne lave en rigtig fed spiloplevelse, men bliver nok svært at holde fast i folk uden nogen form for progression i dagens marked.

I forhold til > Jeg vil personligt hellere have 10k spillere der har betalt 99kr end 1 mio der har betalt 1kr. - alene udfra et customer support udgifts perspektiv < er jeg som sådan enig. Bare ikke lige i Gunjitsu's tilfælde fordi det primært er et online spil. Så for at holde det aktivt kræver det mange spillere.
I code stuff, it is true!

Post Reply