Et spørgsmål om tid

margon
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2014, 18:54

Et spørgsmål om tid

Unread post by margon » 12 Oct 2019, 15:43

hvis vi tag et spil som "DUSK"

hvor lang tid ville det tag en mand at programmere?

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by ZeroHero » 12 Oct 2019, 16:34

Det er et meget tvetydig spoergsmaal som kun kan besvares at det vil tage laaaang tid. :-)

Det vil komme an paa utrolig mange ting, saa som hvilke vaerktoej er der til raadighed samt hvor meget erfaring programmoeren har med at udvikle denne type spil og selvfoelgelig hvilke platforme skal det udvikles til, vil der vaere hjaelp til testing? osv.

margon
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2014, 18:54

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by margon » 12 Oct 2019, 16:41

bare sådan ca. hvor lang tid er lang tid? 2 år?

User avatar
Christoffer
Level 4 - Newbie
Posts: 43
Joined: 14 Feb 2017, 18:32
Location: Aarhus
Contact:

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by Christoffer » 12 Oct 2019, 17:27

Som ZeroHero skriver så kan man ikke smide et bestemt tal på hvor længe det vil tage uden at vide kompetencerne på hvem der skal lave det.

Jeg går ud fra du tænker selv at udvikle noget lignende, så du kan måske fortælle om hvor meget erfaring du har med programmering, grafik, lyd og alt det man skal kunne for at udvikle solo? Ellers er det svært at komme med et kvalificeret bud på hvor længe det tager
Game Designer @ Set Snail

twitter: @redguychris
website: www.setsnail.com
facebook: SetSnail

margon
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2014, 18:54

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by margon » 12 Oct 2019, 17:45

ja jeg har tænkt længe over at lave noget lignende, men jeg har kun erfaring med grafik og en smule lyd.
så tænkte på at starte et kickstarter projekt så jeg ku få penge nok til at hyre en programmør

User avatar
Christoffer
Level 4 - Newbie
Posts: 43
Joined: 14 Feb 2017, 18:32
Location: Aarhus
Contact:

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by Christoffer » 13 Oct 2019, 11:58

Jeg tror ikke det er en god idé at prøve at hyre en programmør ved hjælp af et Kickstarter projekt.
Normalt er succesfulde kickstarter projekter allerede lidt henne i udviklingen så de kan vise gameplay eller har en demo version man kan spille.

Måske du kan finde en med en programmør baggrund som også leder efter et hobby projekt og i kan slå jer sammen? Så kan I tænke på finanserne senere
Game Designer @ Set Snail

twitter: @redguychris
website: www.setsnail.com
facebook: SetSnail

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by jonaz.dk » 13 Oct 2019, 13:36

Helt enig. Det ville være meget omvendt at lave en Kickstarter før man har en programmør på holdet. :)
Det er lidt op af bakke at skulle overbevise folk om at smide crowdfunding penge i dit projekt. Hvis du ikke har et hold der kan løfte opgaven til at starte med.

Anyways.. det er også knap så meget kodeekspertise du har brug for hvis du vil lave noget old school på Quake 1 motoren. Det er et hav af modding tools og sourcekoden er tilgængelig på GPL licens på Github oven i købet. Hvis du kan holde designet inde for rammerne af værktøjerne out of the box. Kan du komme rigtigt langt.

https://github.com/id-Software/Quake

Så du har ALLE muligheder for at komme rigtigt langt på egen drift uden at have en programmør inde over.
Kommer naturligvis an på hvor teknisk du er anlagt.

Det er bare at give den max gas!

Der er bla. Wrath: Aeon of Ruin udviklet på Quake motoren på vej fra 3D Realms

margon
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2014, 18:54

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by margon » 13 Oct 2019, 15:13

tak for de gode svar, jo ville rigtig gerne ku lave lidt af koden selv, men jeg er ordblind og er kun grafisk anlagt.

det med at starte et hobby projekt med en, er en god ide, men har ingen ide om hvor jeg skal lede henne for at finde en der vil være med.

User avatar
Christoffer
Level 4 - Newbie
Posts: 43
Joined: 14 Feb 2017, 18:32
Location: Aarhus
Contact:

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by Christoffer » 14 Oct 2019, 14:59

Der findes muligheder for 'grafisk' at bygge kode op med de forskellige Visual Scripting Tools som allerede eksisterer. Dem kan du eventuelt tjekke ud. Der skal man nærmere drag and drop komponenter sammen for at få kode til at fungere. Det kunne være en start for dig i hvert fald :)

Med hensyn til at finde ligesindede så kan du eventuelt tjekke Dansk Spiludvikling Discord eller spørge i facebook grupper. Endnu bedre er måske endda at melde dig til et game jam og finde nogle der som kunne være interesseret
Game Designer @ Set Snail

twitter: @redguychris
website: www.setsnail.com
facebook: SetSnail

margon
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2014, 18:54

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by margon » 19 Oct 2019, 13:37

ja har prøvet at kigge på noget Visual Scripting, som Bolt til unity, ved bare ik om det kan alt det jeg har brug for.
men jeg gætter på at man kan lave noget som "Wrath: Aeon of Ruin" eller "DUSK"

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by jonaz.dk » 20 Oct 2019, 20:40

Bolt skulle være ok. Ikke kæmpe fan personligt. Er mere til Flow Canvas når vi snakker Unity. Mangler nok noget mere tutorial og community. Deres discord dog ret fin.
https://assetstore.unity.com/packages/t ... nvas-33903
Men selv med visual scripting er der ingen super nem vej. Du skal stadig have kendskab til at masse kodetekniske detaljer i Unity.

Ellers findes også en masse FPS starter kits til Unity. AI mæssigt er der som regel lidt langt mellem snapsene.
Men der er igen alle muligheder for at komme hurtigt i gang.

Hvis du gerne vil arbejde med mere moderne engines med retro feel. (Det bliver så ikke helt autentisk på samme måde)

Kom jeg forbi Classic Shooter på market place til Unreal Engine 4.

https://www.unrealengine.com/marketplac ... ic-shooter


Men ellers direkte kontakt til Quake modders kunne QuakeOne være et forslag.
http://quakeone.com/forum

Og lige med hensyn til Quake modding.. easy peasy! Map making er i hvert fald super nemt at komme i gang med.

margon
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2014, 18:54

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by margon » 22 Oct 2019, 08:56

Tak for de gode forslag.
jeg har lidt kendskab til unreal engine 4 blueprint og bolt ser ud til at være meget det samme, men jeg finder det meget kompliceret.
lidt samme spørgsmål som før men jeg tænkte at lave alle modeller og textures til spillede og så lave en fed kickstarter ud af det jeg så har, er det en virkelig dårlige ide?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by jonaz.dk » 22 Oct 2019, 09:41

Der er mange måder af gribe det an på. Afhængig af gemyt.

Men det er super fint du går i gang med en masse visuel asset produktion. Det behøver naturligvis ikke være hele spillet. Jeg vil helt sikkert foreslå at du løbende tester responsen af på artstyle og hele konceptet for at finde ud af om der er andre end dig der syntes det er fedt.

En måde er at poste løbende på twitter indie hashtags, gamedev reddit, FB indie grupper, imgur. Andre relevante forums. For at få den bedst mulige fornemmelse af om det overhovedet rykker i folk. Om der er interesse og respons for projektet overhovedet?!

Det kan selvfølgelig var en farlig cocktail for motivationen hvis der ikke sker så meget.
Men hellere teste det af løbende og rette ind. End at ramme hovedet mod muren måske 5 år senere ved at stå med et projekt ingen er interesserede i.

Samtidigt med at du forhåbentligt bygger en following og interesse for der har interesse i at støtte projektet gennem en Kickstarter.
Bare at smide noget på Kickstarter og håbe det bedste er lidt af en risiko at løbe. Hvis du kan bygge en following af interesserede spillere i opløbet står du langt stærkere.

Du kan måske også tiltrække samarbejdspartnere ved at have noget meget konkret grafisk.

Barren er naturligvis sat >utroligt< højt for at fange folks interesse nu om dage med den overproduktion af spil der findes. Det skal være virkelig badass det du leverer. Eller rammer noget folk mangler.

Nu ved jeg nærmest intet om dit specifikke projekt og din vinkel på det.. Men på overfladen er der er helt sikkert et publikum for old school styled FPS spil. Det er bare om du kan ramme det så det klinger.

margon
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2014, 18:54

Re: Et spørgsmål om tid

Unread post by margon » 22 Oct 2019, 13:58

havde tænkte på at starte en twitter og stille rolige upload om projektet, som du slev er inde på, så tro det er det jeg starter med.
og ja old school fps spil er ved at vende lidt tilbage, så tro det er det rigtig tidspunkt at gøre det på.

Post Reply